Předmět: Osobnost výchovného poradce-specifika role 2

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Osobnost výchovného poradce-specifika role 2
Kód předmětu KPS/WVB2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osobnost výchovného poradce je klíčovým faktorem, který ovlivňuje jeho schopnost a efektivitu v plnění specifických rolí spojených s jeho prací. Existují některá specifika role výchovného poradce, která jsou úzce spojena s jeho osobností, kterým bude věnována pozornost v přednáškách: Jedná se konkrétně o oblasti: Empatie a porozumění: Výchovný poradce musí být schopen vcítit se do pocitů a perspektiv klientů, což vyžaduje vysokou míru empatie a porozumění. Tato schopnost mu umožňuje budovat důvěru a poskytovat podporu v obtížných situacích. Respekt a tolerance: Respektování rozmanitosti a odlišností mezi klienty je klíčové pro úspěšnou práci výchovného poradce. Komunikační dovednosti: Výchovný poradce musí být schopen efektivně komunikovat s různými typy lidí, a to zahrnuje i schopnost naslouchat a aktivně vyjadřovat myšlenky. Stabilita a vyrovnanost: Je důležité, aby měl výchovný poradce dostatečnou emoční stabilitu a vyrovnanost, aby mohl efektivně reagovat na různé situace a poskytovat podporu svým klientům. Flexibilita a adaptabilita: Každý klient je jedinečný, a proto je důležité, aby výchovný poradce byl schopen přizpůsobit svůj přístup a strategie. Profesionalita a etika: Výchovný poradce musí mít vysoké profesionální standardy a dodržovat etické zásady v rámci své práce. Analytické a řešitelské schopnosti: Schopnost analyzovat složité situace, identifikovat problémy a hledat efektivní řešení je klíčovou schopností výchovného poradce. Motivace a angažovanost: Výchovný poradce musí být motivován k poskytování nejlepší možné péče a podpory svým klientům a angažovaný ve svém profesním rozvoji. Uvedená specifika role výchovného poradce poukazují na skutečnost, že osobnostní charakteristiky mají zásadní vliv na jeho schopnost plnit efektivně svou roli. V rámci předmětu bude věnovaná pozornost i praktickým nácvikům: aktivního naslouchání, konstruktivního řešení konfliktů a motivačním rozhovorům.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je zorientovat se v systému jednotlivých osobnostních charakteristik výchovného poradce a rovněž získat znalosti o metodách, technikách, o možnostech rozvoje osobnosti výchovného poradce.
Absolventi získají předpoklady ke kvalifikované aplikaci poznatků ve své poradenské praxi.
Předpoklady
Poznatky ze základních psychologických disciplín.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach.
  • Blatný, M. a kol.. (2010). Psychologie osobnosti.. Grada.
  • CAKIRPALOGLU, P.:. Psychologie hodnot. Olomouc, 2009..
  • Cakirpaloglu. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha.
  • DRAPELA, V.J. (2008). Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál.
  • Hrabal, Vladimír. (2002). Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum.
  • Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha.
  • Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
  • Plháková A. (2000). Dějiny psychologie. Olomouc.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010.. Praha: Grada.
  • Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2004..
  • Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha.
  • Svoboda, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha.
  • ŠEFRÁNKOVÁ, M. (2007). Výchovný poradca. Bratislava: Iris.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr