Cílem předmětu je hlubší pochopení vývojových etap postihujících dětství s důrazem na raného věku, předškolního a mladšího školního věku. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v problematice etap raného a předškolního vývoje dítěte, - pochopit zvláštnosti dětské psychiky, vývoj hry a kresebné činnosti dětí, - znát problematiku školní zralosti, náročnosti vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí (nezralé dítě ve škole), - orientovat se ve specifikách chování, myšlení a prožívání dětí batolecího, pžedškolního a mladšího školního věku, - analyzovat období předškoního věku a vyvodit z něj formy a způsoby adekvátního přístupu k těmto dětem. Rozvržení výuky: 1 - 2 Vymezení vývojové psychologie, předmět, význam a metody. Prenatální, perinatální, postnatální (novorozenecké) a kojenecké období. 3 - 6 Batolecí období. Předškolní období 6 - 10 Problematika dětské kresby a hry. Vstup do školy a mladší školní období. Studijní opory k samostudiu v rozsahu 4 vyučovacích hodin: Šimíčková-Čížková a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc. 2010. Plevová, I. Vybrané kapitoly z vývojové psychologie. Olomouc. 2010.
|
-
Pugnerová Michaela. (2019). Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
-
Říčan, P. (2004). Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál.
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál..
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.
-
Vávrová, P.; Petřková, A. (2013). Ontogenetická psychologie pro sociální pracovníky. Olomouc: VUP.
|