Předmět: Psychologie pro učitele

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Psychologie pro učitele
Kód předmětu KPS/WPPU@
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Prezenčně: Předmět Psychologie pro učitele je kompendiem informací ze základních psychologických disciplín, jako jsou obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Současně nabízí vhled i do několika oblastí psychologie aplikované, především pak do disciplíny pedagogické psychologie a psychohygieny a opomenut není ani základní přehled problémů, se kterými se učitel může u žáků (v rámci školního prostředí a třídy) setkat. Jedná se především o poruchy chování, hyperkinetickou poruchu či specifické poruchy učení. Předmět tak poskytuje ucelený vhled do tématu psychologie a student bude jeho prostřednictvím seznámen se všemi důležitými aspekty tohoto vědního oboru, které s učitelským povoláním souvisí. Distančně bude vyučována obecná psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Témata vyučovaná distančně budou realizována prostřednictvím LMS Moodle (asynchronní výuka), do nějž budou účastníkům/studentům vloženy podpůrné studijní materiály, s nimiž budou účastníci/studenti pracovat podle pokynů vyučujícího (samostudium, plnění kontrolních úloh, které verifikují jeho poznatky). Dále bude distanční výuka realizována v prostředí MS Teams, za účelem podpůrných konzultací pro účastníky/studenty vzdělávání (v synchronní i asynchronní podobě).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BEDRNOVÁ, E. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení. Praha : Fortuna.
  • Fisher, S. a kol. 2014). Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny,.
  • Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Hewstone, M., Stroebe, W., & Jonas, K. (Eds.). (2016). An Introduction to Social Psychology.
  • Křeménková, L. (2018). Základy psychologie pro učitele. Olomouc: UP.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.
  • Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Praha.
  • Nakonečný, M. Psychologie - přehled základních oborů.
  • Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
  • Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  • Piaget, J., & Inhelderová, B. (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Panorama.
  • Říčan, P. (1975). Psychologie osobnosti. Orbis, Praha.
  • Říčan P. (2009). Psychologie. Praha : Portál.
  • Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr