Předmět: Vybrané kapitoly z patopsychologie

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Vybrané kapitoly z patopsychologie
Kód předmětu KPS/WPPSX
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit studentům vybraná témata z patopsychologie s akcentem na souvislosti s obdobím mladšího školního věku a efektivní využití získaných poznatků v pedagogické praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit předmět patopsychologie a jeho ukotvení k ostatním psychologickým disciplínám, - podat přehled o psychických odlišnostech a poruchách, které se objevují v průběhu vývoje až do dospívání, s akcentem na poruchy vyskytující se v mladším školním věku, - orientovat se v základních ukazatelích, které signalizují specifické psychické poruchy, - předvídat vliv různých činitelů na psychický vývoj a aktuální prožívání a chování jedince, - správně se rozhodovat o prvotním nezbytném opatření při výskytu symptomů psychické poruchy, - odvodit rizikové faktory, které vyplývají z kontextu psychické poruchy, - aplikovat získané poznatky do praxe. Témata: Klasifikační manuály a přehled kategorií psychických poruch. Poruchy chování, vymezení, etiologie. Přehled neurotických poruch, etiologie a možnosti intervence. Neurotický vývoj u dětí. Vymezení a etiologie psychických poruch se začátkem v dětství přesahujících do dospělosti. Teorie poruch vztahové vazby. Děti ohrožené prostředím a dopady z toho plynoucí. Poznávání zvláštností psychického vývoje dětí se zdravotními obtížemi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, absolvování zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • KARIKOVÁ,S. Základy patopsychológie detí a mládeže.
  • Kohoutek R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
  • KURCINKA, Mary Sheedy. Problémové dítě v rodině a ve škole.
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr