Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Urbanovská Eva, doc. PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata prezenčně (8 hod) Účastníci edukačního procesu ve vzájemné interakci. Konformita. Sebepojetí jako produkt socializace. Interpersonální konflikty a jejich prevence. Agrese a asertivita. Zvládání stresu a jeho prevence. Duševní hygiena v edukačním procesu. Syndrom vyhoření. Témata distančně (12 hod) Učení - širší a užší pojetí. Druhy učení, zákony učení. Determinanty procesu učení. Motivace v edukačním procesu. Styly učení. Emoce a učení. Psychologické aspekty poskytování zpětné vazby. Socializace. Sociální percepce. Sociální interakce. Komunikace. Sociální skupiny, skupinová struktura a dynamika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Student po absolvování předmětu umí: " charakterizovat proces učení, jeho zákonitosti a determinanty " rozpoznat a rozvíjet styly učení a motivační úroveň jedince " orientovat se v psychologických aspektech poskytování zpětné vazby " objasnit ontogenetický proces socializace i problematiku sociálních vztahů " analyzovat základní složky sociálního kontaktu " vysvětlit základní jevy skupinového života " aplikovat poznatky ve své pedagogické praxi
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu a sociálních jevů, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a sociálních vztahů ve skupině.
|
Předpoklady
|
Poznatky obecné a vývojové psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Studium literatury, aktivní účast na výuce, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
CAMPBELL, J. R. (2001). Jak rozvíjet nadání vašich dětí.. Praha:Portál.
-
DUNDELOVÁ, Jana. Úvod do sociální psychologie.
-
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. (2002). Diagnostika Pedagogicko-psychologické poradenství II.. Praha: Pedagogická fakulta Univerzita Karlova v Praze.
-
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy: 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada.
-
Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie.. Praha.
-
KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie.
-
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
-
Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vacek, P. (2017). Pedagogická psychologie.. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2002). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha : UK.
-
Výrost, J., Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV.
|