Předmět: Psychologie pedagogická a sociální

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Psychologie pedagogická a sociální
Kód předmětu KPS/W2PPS
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata prezenčně (8 hod) Účastníci edukačního procesu ve vzájemné interakci. Konformita. Sebepojetí jako produkt socializace. Interpersonální konflikty a jejich prevence. Agrese a asertivita. Zvládání stresu a jeho prevence. Duševní hygiena v edukačním procesu. Syndrom vyhoření. Témata distančně (12 hod) Učení - širší a užší pojetí. Druhy učení, zákony učení. Determinanty procesu učení. Motivace v edukačním procesu. Styly učení. Emoce a učení. Psychologické aspekty poskytování zpětné vazby. Socializace. Sociální percepce. Sociální interakce. Komunikace. Sociální skupiny, skupinová struktura a dynamika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu umí: " charakterizovat proces učení, jeho zákonitosti a determinanty " rozpoznat a rozvíjet styly učení a motivační úroveň jedince " orientovat se v psychologických aspektech poskytování zpětné vazby " objasnit ontogenetický proces socializace i problematiku sociálních vztahů " analyzovat základní složky sociálního kontaktu " vysvětlit základní jevy skupinového života " aplikovat poznatky ve své pedagogické praxi
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu a sociálních jevů, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a sociálních vztahů ve skupině.
Předpoklady
Poznatky obecné a vývojové psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Studium literatury, aktivní účast na výuce, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • CAMPBELL, J. R. (2001). Jak rozvíjet nadání vašich dětí.. Praha:Portál.
  • DUNDELOVÁ, Jana. Úvod do sociální psychologie.
  • Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. (2002). Diagnostika Pedagogicko-psychologické poradenství II.. Praha: Pedagogická fakulta Univerzita Karlova v Praze.
  • Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy: 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada.
  • Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie.. Praha.
  • KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
  • Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vacek, P. (2017). Pedagogická psychologie.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2002). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha : UK.
  • Výrost, J., Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr