Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
-
Urbanovská Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata, která mohou být rozvíjena do různých směrů (předmět ped. psychologie, metody, psychologie motivace, psychologie emocí, ps. učení, ps. výchovy, ps. učiva, opakování, transfer, hodnocení a známkování apod.). Sociální psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata - předmět a metody sociální psychologie, sociální komunikace, personální percepce, socializace, skupinová dynamika, sociální konformita, vůdcovství, agresivní chování a jeho příčiny, vliv mediálních prostředků na chování dětí apod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Rozvoj psychiky jedince v podmínkách učení. Podstata, zákony, druhy učení. Činitelé ovlivňující efektivitu učení. Motivace, emocionální aspekty učení. Hodnocení, zkoušení a známkování. Utváření sebepojetí učně; zásady duševní hygieny ve vyučování. Uvedení do problematiky sociální psychologie; socializace jedince.
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu a sociálních jevů, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a sociálních vztahů ve skupině .
|
Předpoklady
|
Poznatky obecné a vývojové psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
-
Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
|