Předmět: Psychologie pedagogická a sociální

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Psychologie pedagogická a sociální
Kód předmětu KPS/W1PPS
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogická psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata, která mohou být rozvíjena do různých směrů (předmět ped. psychologie, metody, psychologie motivace, psychologie emocí, ps. učení, ps. výchovy, ps. učiva, opakování, transfer, hodnocení a známkování apod.). Sociální psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata - předmět a metody sociální psychologie, sociální komunikace, personální percepce, socializace, skupinová dynamika, sociální konformita, vůdcovství, agresivní chování a jeho příčiny, vliv mediálních prostředků na chování dětí apod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Rozvoj psychiky jedince v podmínkách učení. Podstata, zákony, druhy učení. Činitelé ovlivňující efektivitu učení. Motivace, emocionální aspekty učení. Hodnocení, zkoušení a známkování. Utváření sebepojetí učně; zásady duševní hygieny ve vyučování. Uvedení do problematiky sociální psychologie; socializace jedince.
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu a sociálních jevů, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a sociálních vztahů ve skupině .
Předpoklady
Poznatky obecné a vývojové psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr