Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hájek Radka, Mgr.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychologie - zdroje, předmět, hlavní směry a školy, systém disciplín. Přehled metod - zásady a možnosti využití. Oblast temperamentu, poznávacích procesů, motivace a inteligence. City - determinace, význam, emoční inteligence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli získat vhled do problematiky vývojové psychologie, měli by být schopni orientovat se v základních pojmech a charakteristikách jednotlivých vývojových období. Témata : a) Obecná psychologie Stručné seznámení s dějinami psychologie, hlavními směry současné psychologie, systému psychologických disciplín a jejich využitím, metodami (vč. praktický nácvik a ukázky). Všeobecná charakteristika psychiky a její determinace, struktura a dynamika osobnosti, obsahový rozbor osobnosti- oblast temperamentu, poznání, motivace a integrace; oblast citů (emoční inteligence). b) Vývojová psychologie 1. Předmět vývojové psychologie 2. Vývojové periodizace ( podle S. Freuda, J. Piageta, Ericksona) 3. Psychologické metody vývojové psychologie 4. Determinace lidské psychiky (biologická a sociální) 5. Prenatální, perinatální období (z hlediska matky i dítěte) 6. Novorozenecké, kojenecké, batolecí období 7. Kritéria školní zralosti 8. Mladší školní věk (rozvoj motoriky, vývoj poznávacích procesů, socializace, charakteristické činnosti) 9. Období dospívání (tělesné změny, sekulární akcelerace, rozvoj myšlení, citový vývoj, socializace) Literatura : J. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ a kol. : Přehled vývojové psychologie M. VÁGNEROVÁ : Vývojová psychologie
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
-
Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
KONEČNÝ, J., URBANOVSKÁ, E. (2002). Psychologie pro učitele (studijní text k distančnímu studiu). Olomouc : UP.
-
NAKONEČNÝ, M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (2008). Sociální psychologie. Praha : Grada.
|