Předmět: Úvod do psychologie (2)

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Úvod do psychologie (2)
Kód předmětu KPS/SPSYU
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hájek Radka, Mgr.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Psychologie - zdroje, předmět, hlavní směry a školy, systém disciplín. Přehled metod - zásady a možnosti využití. Oblast temperamentu, poznávacích procesů, motivace a inteligence. City - determinace, význam, emoční inteligence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli získat vhled do problematiky vývojové psychologie, měli by být schopni orientovat se v základních pojmech a charakteristikách jednotlivých vývojových období. Témata : a) Obecná psychologie Stručné seznámení s dějinami psychologie, hlavními směry současné psychologie, systému psychologických disciplín a jejich využitím, metodami (vč. praktický nácvik a ukázky). Všeobecná charakteristika psychiky a její determinace, struktura a dynamika osobnosti, obsahový rozbor osobnosti- oblast temperamentu, poznání, motivace a integrace; oblast citů (emoční inteligence). b) Vývojová psychologie 1. Předmět vývojové psychologie 2. Vývojové periodizace ( podle S. Freuda, J. Piageta, Ericksona) 3. Psychologické metody vývojové psychologie 4. Determinace lidské psychiky (biologická a sociální) 5. Prenatální, perinatální období (z hlediska matky i dítěte) 6. Novorozenecké, kojenecké, batolecí období 7. Kritéria školní zralosti 8. Mladší školní věk (rozvoj motoriky, vývoj poznávacích procesů, socializace, charakteristické činnosti) 9. Období dospívání (tělesné změny, sekulární akcelerace, rozvoj myšlení, citový vývoj, socializace) Literatura : J. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ a kol. : Přehled vývojové psychologie M. VÁGNEROVÁ : Vývojová psychologie
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
Předpoklady
Předpokládájí se základní znalosti psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • KONEČNÝ, J., URBANOVSKÁ, E. (2002). Psychologie pro učitele (studijní text k distančnímu studiu). Olomouc : UP.
  • NAKONEČNÝ, M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha : Academia.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (2008). Sociální psychologie. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr