Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat problematiku patopsychologie a orientovat se v nejčastějších současných patopsychologických projevech, se kterými se mohou ve své budoucí pedagogické praxi setkat u dětí, příp.u jejich rodičů. Témata : - Předmět patopsychologie, vztah k ostatním disciplínám, vymezení normality - Poruchy vnímání, paměti, citů, myšlení - Psychická deprivace, psychické potřeby dítěte, vnější a vnitřní podmínky deprivace, projevy, typy deprivace - Možnosti nápravy deprivace - náhradní rodinná péče - Defekty intelektu u dětí (primární a sekundární defekty rozumových schopností, přehled, základní pojmy) - Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, příčiny, projevy, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD - Neurotické projevy v závislosti na věku - Záchvatovitá onemocnění - epilepsie, povahové zvláštnosti - Zvláštnosti romského etnika - Poruchy chování - Projevy závislosti na některých látkách - narkomanie u mladistvých - Týrané a zneužívané dítě - Mentální anorexie, bulimie - Stres, jeho projevy, psychohygiena, relaxace - Problematika tělesně a smyslově postižených
|
-
KOLUCHOVÁ, J. (1989). Přehled patopsychologie dítěte. I. a II. díl.. Olomouc : VUP.
-
Kracík, J. (1994). Patopsychologie postiženého dítěte. Praha : Portál.
-
KURCINKA, Mary Sheedy. Problémové dítě v rodině a ve škole.
-
KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
-
Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
-
PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
|