Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je kombinací teorie a praxe, myšlení a jednání. Poskytuje příležitosti pro sdílení příkladů dobré praxe, nápadů a zkušeností. Je určena studentům učebních oborů a je zaměřena na dovednosti 21. století a možnosti jejich integrace do pedagogické praxe. 1. Dovednosti 21. století se označují jako soubor sociálních a kognitivních dovedností, který zahrnuje kritické myšlení, kreativitu, spolupráci, komunikaci, používání ICT, sebeřízené učení a multikulturní porozumění. Studenti budou ve vzdělávacích aktivitách sledovat konkrétní příklady rozvoje dovedností 21. století. 2. Reflexe různých přístupů a koncepcí dovedností 21. století z mezinárodní perspektivy. 3. Aspekty hodnocení dovedností 21. století u jedinců různého věku. 4. Dovednosti 21. století a celoživotní učení. Možnosti učitelských intervencí v rozvoji dovedností pro 21. století s přihlédnutím k aktuální úrovni sociálních a kognitivních schopností jedince. 5. Možnosti pedagogického výzkumu a designu výzkumu v oblasti dovedností 21. století - identifikace, hodnocení. Teorie gramotnosti, funkční a digitální gramotnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu / studenti budou schopni: Charakterizovat osobnost učitele/učitele v moderním inovativním vzdělávacím procesu. Pochopte podstatu a potřebu dovedností 21. století pro učitele. Charakterizujte informální učení a jeho význam ve vzdělávání. Vysvětlete podstatu pedagogického konstruktivismu a autoregulovaného učení. Definujte interaktivní styl výuky a typy učitelů - podnikavý učitel, spojovací učitel, kreativní učitel atd. Aplikujte moderní vzdělávací postupy při rozvíjení dovedností pro 21. století (např. virtuální přístup, smíšené učení, kolaborativní přístup, multimediální prezentace, grafická facilitace, vizuální komunikace). identifikovat potřeby studenta v kontextu inkluzivního přístupu. Vytvořit inovativní projekt pro aplikaci netradičních metod v rozvoji dovedností pro 21. století.
kompetence k učení, sociální, personální a komunikativní, řešení problémů, práce v týmu, tvořivost, rozhodovací, pedagogická a didaktická, (sebe)reflexe
|
Předpoklady
|
Znalost základních dovedností pro 21. století: kreativita, komunikace, spolupráce, kritickémyšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Znalost základních pedagogických pojmů, orientace v problematice kompetencí a dovedností, schopnost analýzy a aplikace teoretických znalostí do praxe Student vytvoří návrh inovativního školního/výukového projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Baumfield, V., & Oberski, I. (1998). What do teachers think about teaching skills? Quality Assurance in Education, 6(1), 44-51..
-
Binkley M., Erstad, O., Hermna, J., Raisen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining twenty-first century skills. In P. Griffin, E. Care, & B. McGaw. Assessment and teaching of 21st century skills. Dordrecht, Netherlands: Springer..
-
Education 2020. (2015). Constructivism. [online]. [cit. 2015-05-10]. Retrieved from: https://education-2020.wikispaces.com/Constructivism..
-
Hanover Research. (2011). A Crosswalk of 21st Century Skills. [online]. [cit. 2015-05-16]. Retrieved from: http://www.hanoverresearch.com/wp-content/uploads/2011/12/A-Crosswalk-of-21stCentury-Skills-Membership.pdf..
-
International Society for Technology in Education (ISTE) (2012). A constructivist approach to the NETSoT. [online] [cit. 2015-05-13]. Retrieved from: http://www.iste.org/docs/excerpts/CONNET-excerpt.pdf.
-
Jonassen, D., Peck, K., & Wilson, B. (1999). Learning with technology: A constructivist perspective. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall..
|