Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchova jako součást procesu socializace v současné postmoderní společnosti. Prostředí a výchova, typologie prostředí, funkce prostředí ve výchově, analýza jednotlivých základních typů prostředí v současnosti (rodina, škola, vrstevnické skupiny, lokální prostředí). Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Stručné seznámení s vybranými metodickými a právními aspekty organizování volnočasových činností. Cílem je podat stručný přehled základních znalostí, aktuálních informací a praktických doporučení pro orientaci v této problematice. Výběr a náplně jednotlivých témat vycházejí ze současných potřeb praxe, různých odborných zdrojů a pedagogických zkušeností. V úvodu je věnován prostor základní právní terminologii, vztahu práva a volného času a zotavovacím akcím. Těžiště spočívá v zaměření na nejčastější volnočasové činnosti, u kterých jsou uvedeny bezpečností specifika a metodické poznámky, širší prostor je věnován lyžařským výcvikovým zájezdům. Nedílnou součástí je oblast zdravovědy - povinnosti zdravotníka, postup v případě úrazu a oblast první pomoci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem studia sociální pedagogiky je seznámit studenty s vývojem sociální pedagogiky jako vědní disciplíny u nás i v zahraničí a s pojetím a úkoly sociální pedagogiky v současnosti. Pojmové vymezení - volný čas (definice, význam, funkce, úkoly...). Geneze volného času - sociální a sociologické koncepce práce a volného času. Pedagog volného času, zájmová činnost ve volném čase, úloha a vliv masmédií na trávení volného času. Hra - specifická činnost ve volném čase. Pedagogika zážitku - Outward Bound. Pedagogika odpočinku. Plánování činností, pojetí projektů ve výchově mimo vyučování.
Student bude schopen popsat vývoj sociální pedagogiky a pedagogiky volného času jako vědní disciplíny. Bude schopen charakterizovat předmět a metody sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Dle dispozic garanta.
|
Doporučená literatura
|
-
BAKOŠOVÁ, Z. (1994). sociálna pedagogika. Vybrané kapitoly.. Bratislava: FF UK.
-
BLÁHA, V. aj. (1990). Výchova mimo vyučování. Praha: SPN.
-
FILIPCOVÁ, B. (1966). Člověk, práce, volný čas. Praha: Svoboda.
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP.
-
KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
|