Předmět: Sociální pedagogika a pedagogika volného času

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Sociální pedagogika a pedagogika volného času
Kód předmětu KPG/XSPVC
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výchova jako součást procesu socializace v současné postmoderní společnosti. Prostředí a výchova, typologie prostředí, funkce prostředí ve výchově, analýza jednotlivých základních typů prostředí v současnosti (rodina, škola, vrstevnické skupiny, lokální prostředí). Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Stručné seznámení s vybranými metodickými a právními aspekty organizování volnočasových činností. Cílem je podat stručný přehled základních znalostí, aktuálních informací a praktických doporučení pro orientaci v této problematice. Výběr a náplně jednotlivých témat vycházejí ze současných potřeb praxe, různých odborných zdrojů a pedagogických zkušeností. V úvodu je věnován prostor základní právní terminologii, vztahu práva a volného času a zotavovacím akcím. Těžiště spočívá v zaměření na nejčastější volnočasové činnosti, u kterých jsou uvedeny bezpečností specifika a metodické poznámky, širší prostor je věnován lyžařským výcvikovým zájezdům. Nedílnou součástí je oblast zdravovědy - povinnosti zdravotníka, postup v případě úrazu a oblast první pomoci.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem studia sociální pedagogiky je seznámit studenty s vývojem sociální pedagogiky jako vědní disciplíny u nás i v zahraničí a s pojetím a úkoly sociální pedagogiky v současnosti. Pojmové vymezení - volný čas (definice, význam, funkce, úkoly...). Geneze volného času - sociální a sociologické koncepce práce a volného času. Pedagog volného času, zájmová činnost ve volném čase, úloha a vliv masmédií na trávení volného času. Hra - specifická činnost ve volném čase. Pedagogika zážitku - Outward Bound. Pedagogika odpočinku. Plánování činností, pojetí projektů ve výchově mimo vyučování.
Student bude schopen popsat vývoj sociální pedagogiky a pedagogiky volného času jako vědní disciplíny. Bude schopen charakterizovat předmět a metody sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Dle dispozic garanta.
Doporučená literatura
  • BAKOŠOVÁ, Z. (1994). sociálna pedagogika. Vybrané kapitoly.. Bratislava: FF UK.
  • BLÁHA, V. aj. (1990). Výchova mimo vyučování. Praha: SPN.
  • FILIPCOVÁ, B. (1966). Člověk, práce, volný čas. Praha: Svoboda.
  • HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
  • KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP.
  • KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr