Předmět: Sociální pedagogika a sociální patologie

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Sociální pedagogika a sociální patologie
Kód předmětu KPG/XSPSP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výchova jako součást procesu socializace v současné postmoderní společnosti. Prostředí a výchova, typologie prostředí, funkce prostředí ve výchově, analýza jednotlivých základních typů prostředí v současnosti (rodina, škola, vrstevnické skupiny, lokální prostředí). Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Analýza asociálních jevů a jejich charakteristika (šikana, extrémismus, podstaty agresivního jednání, vandalismus, juvenilní chování). Kriminalita (vývoj, aktuální stav). Prostituce (charakteristika jevu, stav, druhy, pohlavní choroby). Sebevražednost (charakteristika, vývoj a aktuální stav, formy a druhy). Alkoholismus, nikotinismus (charakteristika, aktuální stav, důsledky). Nealkoholová toxikománie (drogy, třídění, charakteristika fyzické a psychické závislosti na jednotlivých drogách). Ostatní závislosti (patologické hráčství, workoholismus apod.). Problematika prevence sociálních deviací (druhy prevence, formy a metod). Problematika terapie sociálních deviací (charakteristika, druhy, možnosti).

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem studia sociální pedagogiky je seznámit studenty s vývojem sociální pedagogiky jako vědní disciplíny u nás i v zahraničí a s pojetím a úkoly sociální pedagogiky v současnosti. Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Teorie současných deviací, jejich vývoj a současné pojetí. Etiologie sociálních deviací, charakteristika vícefaktorového přístupu, příčiny endogenní a exogenní. Sociálně negativní jevy, nezaměstnanost, bezdomovectví, populační nerovnováha, rozvodovost). Stav a důsledky v naší společnosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Dle dispozic garanta.
Doporučená literatura
  • BAKOŠOVÁ, Z. (1994). Sociálna pedagogika. Vybrané kapitoly.. Bratislava.
  • HODOVSKÝ, I.; DOPITA, M. (ed.). (2002). Etika a sociální deviace. Olomouc.
  • KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc.
  • KOMENDA, S. (1999). Sociální deviace. Olomouc.
  • KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
  • MÜHLPACHR, P. (2001). Sociální patologie. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr