Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchova jako součást procesu socializace v současné postmoderní společnosti. Prostředí a výchova, typologie prostředí, funkce prostředí ve výchově, analýza jednotlivých základních typů prostředí v současnosti (rodina, škola, vrstevnické skupiny, lokální prostředí). Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Analýza asociálních jevů a jejich charakteristika (šikana, extrémismus, podstaty agresivního jednání, vandalismus, juvenilní chování). Kriminalita (vývoj, aktuální stav). Prostituce (charakteristika jevu, stav, druhy, pohlavní choroby). Sebevražednost (charakteristika, vývoj a aktuální stav, formy a druhy). Alkoholismus, nikotinismus (charakteristika, aktuální stav, důsledky). Nealkoholová toxikománie (drogy, třídění, charakteristika fyzické a psychické závislosti na jednotlivých drogách). Ostatní závislosti (patologické hráčství, workoholismus apod.). Problematika prevence sociálních deviací (druhy prevence, formy a metod). Problematika terapie sociálních deviací (charakteristika, druhy, možnosti).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem studia sociální pedagogiky je seznámit studenty s vývojem sociální pedagogiky jako vědní disciplíny u nás i v zahraničí a s pojetím a úkoly sociální pedagogiky v současnosti. Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Teorie současných deviací, jejich vývoj a současné pojetí. Etiologie sociálních deviací, charakteristika vícefaktorového přístupu, příčiny endogenní a exogenní. Sociálně negativní jevy, nezaměstnanost, bezdomovectví, populační nerovnováha, rozvodovost). Stav a důsledky v naší společnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Dle dispozic garanta.
|
Doporučená literatura
|
-
BAKOŠOVÁ, Z. (1994). Sociálna pedagogika. Vybrané kapitoly.. Bratislava.
-
HODOVSKÝ, I.; DOPITA, M. (ed.). (2002). Etika a sociální deviace. Olomouc.
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc.
-
KOMENDA, S. (1999). Sociální deviace. Olomouc.
-
KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
-
MÜHLPACHR, P. (2001). Sociální patologie. Brno.
|