Předmět: Sociální pedagogika a sociální andragogika

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Sociální pedagogika a sociální andragogika
Kód předmětu KPG/XSPSA
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výchova jako součást procesu socializace v současné postmoderní společnosti. Prostředí a výchova, typologie prostředí, funkce prostředí ve výchově, analýza jednotlivých základních typů prostředí v současnosti (rodina, škola, vrstevnické skupiny, lokální prostředí). Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Obsah předmětu sociální andragogika: konstituování a koncepce disciplíny, sociální dimenze edukace dospělého, institucionalizace sociálně andragogických aktivit, sociálně andragogická analýza médií, sociálně andragogický výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem studia sociální pedagogiky je seznámit studenty s vývojem sociální pedagogiky jako vědní disciplíny u nás i v zahraničí a s pojetím a úkoly sociální pedagogiky v současnosti. Cílem studia sociální andragogiky je komplexní orientace v sociálně andragogické problematice se zaměřením na sociální aspekty edukace dospělého jedince a andragogickou analýzu formativních činitelů osobnosti dospělého. Cílem studia sociální andragogiky je komplexní orientace v sociálně andragogické problematice se zaměřením na sociální aspekty edukace dospělého jedince a andragogickou analýzu formativních činitelů osobnosti dospělého.
Student bude schopen popsat vývoj sociální pedagogiky a sociální andragogiky jako vědní disciplíny. Bude schopen charakterizovat předmět a metody sociální pedagogiky a sociální andragogiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Dle dispozic garanta.
Doporučená literatura
  • BAKOŠOVÁ, Z. (1994). Sociálna pedagogika. Vybrané kapitoly.. Bratislava.
  • BENEŠ, M. (2001). Andragogika - filozofie - věda. Praha.
  • Jochmann, V.:. Výchova dospělých - andragogika. In: AUPO, Sociologica - Andragogica 1, 1992, str. 11 - 22..
  • KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc.
  • KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
  • KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Prešov.
  • LEIRMAN, Walter. (1996). Čtryři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum.
  • MÜHLPACHR, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr