Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchova jako součást procesu socializace v současné postmoderní společnosti. Prostředí a výchova, typologie prostředí, funkce prostředí ve výchově, analýza jednotlivých základních typů prostředí v současnosti (rodina, škola, vrstevnické skupiny, lokální prostředí). Ohrožení rozvoje osobnosti dětí a mládeže v současném prostředí. Životní a výchovné situace, jejich charakteristika a analýza. Krizové životní situace a jejich zvládání, sociální opora. Práce sociálních pedagogů v terénu, charakteristika, specifika této práce (komunitní práce, práce s minoritami a rizikovými skupinami). Specifika metodologie sociální pedagogiky. Obsah předmětu sociální andragogika: konstituování a koncepce disciplíny, sociální dimenze edukace dospělého, institucionalizace sociálně andragogických aktivit, sociálně andragogická analýza médií, sociálně andragogický výzkum.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem studia sociální pedagogiky je seznámit studenty s vývojem sociální pedagogiky jako vědní disciplíny u nás i v zahraničí a s pojetím a úkoly sociální pedagogiky v současnosti. Cílem studia sociální andragogiky je komplexní orientace v sociálně andragogické problematice se zaměřením na sociální aspekty edukace dospělého jedince a andragogickou analýzu formativních činitelů osobnosti dospělého. Cílem studia sociální andragogiky je komplexní orientace v sociálně andragogické problematice se zaměřením na sociální aspekty edukace dospělého jedince a andragogickou analýzu formativních činitelů osobnosti dospělého.
Student bude schopen popsat vývoj sociální pedagogiky a sociální andragogiky jako vědní disciplíny. Bude schopen charakterizovat předmět a metody sociální pedagogiky a sociální andragogiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Dle dispozic garanta.
|
Doporučená literatura
|
-
BAKOŠOVÁ, Z. (1994). Sociálna pedagogika. Vybrané kapitoly.. Bratislava.
-
BENEŠ, M. (2001). Andragogika - filozofie - věda. Praha.
-
Jochmann, V.:. Výchova dospělých - andragogika. In: AUPO, Sociologica - Andragogica 1, 1992, str. 11 - 22..
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc.
-
KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
-
KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Prešov.
-
LEIRMAN, Walter. (1996). Čtryři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum.
-
MÜHLPACHR, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno.
|