Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vysvětlení pojmu alternativní pedagogický systém a jeho charakteristika. Prameny alternativní pedagogiky. Pedagogický systém R. Steinera - waldorfská škola. Pedagogický systém M. Montessoriové - montessoriovská škola. Pedagogický systém P. Petersena - jenská škola. Pedagogický systém C. Freineta - freinetovská škola. Další vybrané alternativní pedagogické systémy a jejich stručná charakteristika. Alternativní pedagogické systémy jako zdroj inspirace pro reformu tradiční školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studující budou schopni poznat zdroje reformní pedagogiky v pokrokovém odkazu pedagogických směrů a myslitelů. Zároveň pochopí kritiku školství 19. století poznamenaného herbartismem. Uvědomí si preference pedagogických reformistů a budou schopni analyzovat reformní pokusy v české pedagogice 20. a 30. let 20. století. Poznají nejznámější alternativní školské systémy a pochopí je jako zdroj inspirace pro reformu "tradiční" školy. Budou schopni srovnat principy jednotlivých alternativních školských systémů a osvojí si alternativní přístupy ve výuce, rozvinou schopnost aplikovat je v praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Dle dispozic garanta.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Současné teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc: Hanex.
-
PALOUŠ, R. (1990). Osobnosti a komunikace. Praha: PdF UK.
-
RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti.. Brno.
-
SINGULE, F., RÝDL, J. (1988). Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. skripta.. Praha: UK.
|