Předmět: Reformní hnutí v pedagogice, alternativní školy

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Reformní hnutí v pedagogice, alternativní školy
Kód předmětu KPG/XRHAS
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vysvětlení pojmu alternativní pedagogický systém a jeho charakteristika. Prameny alternativní pedagogiky. Pedagogický systém R. Steinera - waldorfská škola. Pedagogický systém M. Montessoriové - montessoriovská škola. Pedagogický systém P. Petersena - jenská škola. Pedagogický systém C. Freineta - freinetovská škola. Další vybrané alternativní pedagogické systémy a jejich stručná charakteristika. Alternativní pedagogické systémy jako zdroj inspirace pro reformu tradiční školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studující budou schopni poznat zdroje reformní pedagogiky v pokrokovém odkazu pedagogických směrů a myslitelů. Zároveň pochopí kritiku školství 19. století poznamenaného herbartismem. Uvědomí si preference pedagogických reformistů a budou schopni analyzovat reformní pokusy v české pedagogice 20. a 30. let 20. století. Poznají nejznámější alternativní školské systémy a pochopí je jako zdroj inspirace pro reformu "tradiční" školy. Budou schopni srovnat principy jednotlivých alternativních školských systémů a osvojí si alternativní přístupy ve výuce, rozvinou schopnost aplikovat je v praxi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Dle dispozic garanta.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Současné teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc: Hanex.
  • PALOUŠ, R. (1990). Osobnosti a komunikace. Praha: PdF UK.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti.. Brno.
  • SINGULE, F., RÝDL, J. (1988). Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. skripta.. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr