Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogický výzkum jako metoda lidského poznávání. Druhy pedagogických výzkumů. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Deskriptivní statistické metody (charakteristiky polohy, míry variability, metody grafického zobrazování dat, metody průzkumové analýzy). Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Statistické testy významnosti pro data nominální, ordinální a metrická. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými (korelační a regresní analýza v pedagogickém výzkumu). Faktorová a shluková analýza a jejich možnosti v pedagogickém výzkumu. Jenoduchá a dvoufaktorová analýza rozptylu. Klasické i méně obvyklé metody sběru dat v pedagogických výzkumech a jejich výpovědní hodnota.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Vědecký výzkum v pedagogice, jeho druhy a typy. Výzkum kvalitativně a kvantitativně orientovaný. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Metody statistického popisu výzkumných dat. Statistické testy významnosti a jejich aplikace v pedagogickém výzkumu. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými. Princip faktorové analýzy. Princip analýzy rozptylu. Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu. Plánování pedagogického výzkumu. Informační báze pedagogického výzkumu.
Studenti budou schopni: - analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce - rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice, - propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce, - popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality - navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce - osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zpracování výzkumného projektu disertační práce.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. (1998). Fundamentals of educational research. London.
-
BECHHOFER, Frank, PATERSON, Lindsay. (2000). Principles of Research Design in the Social Sciences. . London: Routledge.
-
BORG, W. R., GALL, M. D. (1998). Educational Research. An Introduction.. New York: Longman.
-
BORWN, A., DOWLING, P. (1998). Doing Research/Reading Research. A mode of Interrogation for Education.. London: Falmer Press.
-
BRIDGES, D., SMITH, R. (eds). (2007). Philosophy, Methodology and Educational Research. Oxford: Blackwell.
-
deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates .
-
GIVEN, Lisa M. (ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods.. London: SAGE.
-
JOHNSON, Burke, CHRISTENSEN, Larry. (2012). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. London: SAGE.
-
Kerlinger, F. K. (1972). Základy výzkumu chování.. Praha: Akademia.
-
MARCZYK, Geoffrey, DEMATTEO, David, FESTINGER, David . (2005). Essentials of research design and methodology. Hoboken: Wiley.
|