Předmět: Methodology of education

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Methodology of education
Kód předmětu KPG/XMETE
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogický výzkum jako metoda lidského poznávání. Druhy pedagogických výzkumů. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Deskriptivní statistické metody (charakteristiky polohy, míry variability, metody grafického zobrazování dat, metody průzkumové analýzy). Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Statistické testy významnosti pro data nominální, ordinální a metrická. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými (korelační a regresní analýza v pedagogickém výzkumu). Faktorová a shluková analýza a jejich možnosti v pedagogickém výzkumu. Jenoduchá a dvoufaktorová analýza rozptylu. Klasické i méně obvyklé metody sběru dat v pedagogických výzkumech a jejich výpovědní hodnota.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Vědecký výzkum v pedagogice, jeho druhy a typy. Výzkum kvalitativně a kvantitativně orientovaný. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Metody statistického popisu výzkumných dat. Statistické testy významnosti a jejich aplikace v pedagogickém výzkumu. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými. Princip faktorové analýzy. Princip analýzy rozptylu. Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu. Plánování pedagogického výzkumu. Informační báze pedagogického výzkumu.
Studenti budou schopni: - analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce - rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice, - propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce, - popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality - navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce - osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zpracování výzkumného projektu disertační práce.
Doporučená literatura
  • ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. (1998). Fundamentals of educational research. London.
  • BECHHOFER, Frank, PATERSON, Lindsay. (2000). Principles of Research Design in the Social Sciences. . London: Routledge.
  • BORG, W. R., GALL, M. D. (1998). Educational Research. An Introduction.. New York: Longman.
  • BORWN, A., DOWLING, P. (1998). Doing Research/Reading Research. A mode of Interrogation for Education.. London: Falmer Press.
  • BRIDGES, D., SMITH, R. (eds). (2007). Philosophy, Methodology and Educational Research. Oxford: Blackwell.
  • deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates .
  • GIVEN, Lisa M. (ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods.. London: SAGE.
  • JOHNSON, Burke, CHRISTENSEN, Larry. (2012). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. London: SAGE.
  • Kerlinger, F. K. (1972). Základy výzkumu chování.. Praha: Akademia.
  • MARCZYK, Geoffrey, DEMATTEO, David, FESTINGER, David . (2005). Essentials of research design and methodology. Hoboken: Wiley.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr