Předmět: Metodologie pedagogiky

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Metodologie pedagogiky
Kód předmětu KPG/XMEPD
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojetí vědy, výzkumu z pozic positivismu a neopositivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), hermeneutiky (Gadamer), sociologického obratu ve filosofii vědy (Fajkus 2005, Fay 2002, Ochrana 2009). - Teoretický výzkum: Formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotéza, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňováni teoretické hypotézy, přijetí či vyvrácení, diskuse o dopadu teorie (Švec a kol. 2009, Fay 2002). - Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, hypotézy, volba adekvátních metody sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu. (Disman 1993, Chráska 2007, Švec a kol. 2009, Hubík 2006). - Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů. Induktivní analýza. Tématická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace. Smíšený design výzkumu. (Švec a kol. 2009, Silverman 2005, Strauss, Corbinová 1999, Švaříček, Šeďová a kol. 2007, Gavora 2007). - Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce (Fay 2002, Fajkus 2005, ČAPV, Šanderová 2005, ad.).

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Vědecký výzkum v pedagogice, jeho druhy a typy. Výzkum kvalitativně a kvantitativně orientovaný. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Metody statistického popisu výzkumných dat. Statistické testy významnosti a jejich aplikace v pedagogickém výzkumu. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými. Princip faktorové analýzy. Princip analýzy rozptylu. Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu. Plánování pedagogického výzkumu. Informační báze pedagogického výzkumu.
Studenti budou schopni: - analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce - rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice, - propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce, - popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality - navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce - osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zpracování výzkumného projektu disertační práce.
Doporučená literatura
  • ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. (1998). Fundamentals of educational research. London.
  • deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates .
  • DISMAN, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost.. Praha: Karolinum.
  • FAJKUS, Břetislav. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
  • Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup.. Praha: SLON.
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • Hubík, S.:. Hypotéza. Metodologický nástroj výzkumu ve společenských vědách. České Budějovice 2006..
  • CHRÁSKA, M. (1991). Metodologie řešení vybraných problémů v pedagogickém výzkumu. Olomouc: PdF UP.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • Kerlinger, F. K. (1972). Základy výzkumu chování.. Praha: Akademia.
  • KERLINGER, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha.
  • KOMENDA, S., KLEMENTA, J. (1981). Analýza náhodného v pedagogickém experimentu a praxi. Praha: SPN.
  • ONDREJKOVIČ, P. (2005). Úvod do metodologie sociálných vied: Základy metodológie kvantitativného výskumu. Nitra: Regent.
  • PRŮCHA, J. (1997). Moderní pedagogika : věda o edukačních procesech. Praha.
  • PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha.
  • STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice.
  • Šanderová, J. a kol. (2007). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky.. Praha: SLON.
  • ŠVEC, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno.
  • ŠVEC, V. (ed.) aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie . Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr