Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pojetí vědy, výzkumu z pozic positivismu a neopositivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), hermeneutiky (Gadamer), sociologického obratu ve filosofii vědy (Fajkus 2005, Fay 2002, Ochrana 2009). - Teoretický výzkum: Formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotéza, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňováni teoretické hypotézy, přijetí či vyvrácení, diskuse o dopadu teorie (Švec a kol. 2009, Fay 2002). - Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, hypotézy, volba adekvátních metody sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu. (Disman 1993, Chráska 2007, Švec a kol. 2009, Hubík 2006). - Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů. Induktivní analýza. Tématická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace. Smíšený design výzkumu. (Švec a kol. 2009, Silverman 2005, Strauss, Corbinová 1999, Švaříček, Šeďová a kol. 2007, Gavora 2007). - Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce (Fay 2002, Fajkus 2005, ČAPV, Šanderová 2005, ad.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Vědecký výzkum v pedagogice, jeho druhy a typy. Výzkum kvalitativně a kvantitativně orientovaný. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Metody statistického popisu výzkumných dat. Statistické testy významnosti a jejich aplikace v pedagogickém výzkumu. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými. Princip faktorové analýzy. Princip analýzy rozptylu. Metody sběru dat v pedagogickém výzkumu. Plánování pedagogického výzkumu. Informační báze pedagogického výzkumu.
Studenti budou schopni: - analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce - rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice, - propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce, - popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality - navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce - osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zpracování výzkumného projektu disertační práce.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. (1998). Fundamentals of educational research. London.
-
deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates .
-
DISMAN, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost.. Praha: Karolinum.
-
FAJKUS, Břetislav. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
-
Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup.. Praha: SLON.
-
GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
-
HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
-
Hubík, S.:. Hypotéza. Metodologický nástroj výzkumu ve společenských vědách. České Budějovice 2006..
-
CHRÁSKA, M. (1991). Metodologie řešení vybraných problémů v pedagogickém výzkumu. Olomouc: PdF UP.
-
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
-
Kerlinger, F. K. (1972). Základy výzkumu chování.. Praha: Akademia.
-
KERLINGER, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha.
-
KOMENDA, S., KLEMENTA, J. (1981). Analýza náhodného v pedagogickém experimentu a praxi. Praha: SPN.
-
ONDREJKOVIČ, P. (2005). Úvod do metodologie sociálných vied: Základy metodológie kvantitativného výskumu. Nitra: Regent.
-
PRŮCHA, J. (1997). Moderní pedagogika : věda o edukačních procesech. Praha.
-
PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha.
-
STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice.
-
Šanderová, J. a kol. (2007). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky.. Praha: SLON.
-
ŠVEC, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno.
-
ŠVEC, V. (ed.) aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie . Brno.
|