Vyučující
|
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět pedagogiky předškolního věku, postavení ve struktuře pedagogických disciplín a participujících oborů. Koncepce předškolního vzdělávání v závislosti na historických a společenských podmínkách. Pojetí dítěte ve výchovných koncepcích. Současná mateřská škola, funkce mateřské školy, cíle předškolního vzdělávání v pojetí současného kurikula. Programy na úrovni ISCED 0. Kurikulum pro předškolní vzdělávání - Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Rozvoj osobnosti dítěte v podmínkách mateřské školy, zájmy a potřeby dítěte předškolního věku a jejich saturace. Znaky osobnostně orientované předškolní výchovy a vzdělávání z pohledu: vztahu k dítěti, vztahu k rodině, vztahu MŠ k počátečnímu vzdělávání, hře a učení, tvořivosti a samostatnosti, individualizace a alternativnosti. MŠ s alternativními programy a dalších zařízení určených pro děti předškolního věku (dětské skupiny Důsledky transformace předškolní výchovy pro profesionalitu učitele MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Zprostředkovat studentům poznatky o výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, a to nejenom v rodině, ale zejména v předškolních institucích, a to s ohledem na potřeba a zájmy dětí.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - využívat s porozuměním základní terminologii vědního oboru, - vysvětlit současný systém předškolního vzdělávání, - vysvětlit s porozuměním vybraným pedagogickým teoriím a metodickým strategiím za využití edukačních prostředků předškolního vzdělávání, - orientovat se v základních historických souvislostech předškolní pedagogiky včetně jejich vývojových trendů. - porozumět Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
- aktivní účast na výuce - vypracování seminární práce na dané téma - vykonání zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
OPRAVILOVÁ, E. (2016). PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA. Praha.
-
Šmelová, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc.
|