Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Hendrych Lumír, Mgr. Ph.D.
-
Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojetí školy: jako instituce, organizace, pracoviště, pospolitosti a místa k učení, obce, poradenského pracoviště, bezpečného místa pro žáky i učitele, komunitního centra, centra celoživotního učení aj. a uvádět vhodné příklady ze školní i školské praxe, " v návaznosti na náslechovou praxi splnit následující úkoly jako nutný předpoklad pro úspěšné absolvování kolokvia: úkol 1, úkol 2, úkol 3, úkol 4. Zpracované úkoly jsou považovány za součást portfolia z praxe. Témata prezenční část: Základní představy o řízení, škola jako instituce, regionální školství, vzdělávací soustava - § 7 školského zákona. Školská soustava. Vzdělávací systém, školský systém/školství (otevřený systém se sociální složkou). Makrořízení školy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Témata distanční část: Škola jako specifická organizace, Škola jako specifická organizace. Škola jako relativně autonomní organizace (ekonomická, personální a pedagogická autonomie). Usměrňování (regulace, řízení). Management jako proces rozhodování a plánování, organizování, operativní řízení, kontrola. Mikrořízení školy: úrovně managementu v prostředí školy, manažerské funkce a specifika jejich realizace ve škole. Řízení, vedení a správa školy. Interní regulativy (školní řád, vnitřní řád atd.). Dokumentace školy (§ 28, ŠZ). Provázanost kurikulárních dokumentů a plánů školy. Škola jako sloučený subjekt. Organizační schéma školy. Styly a techniky vedení lidí. Kontrola ve škole. Synergický efekt externí a interní evaluace školy. Vlastní hodnocení školy/autoevaluace školy .Výroční zpráva školy. Složky vnitřního prostředí školy. Škola jako otevřený systém. Subjekty v blízkém okolí školy. Sociální partner školy. Škola jako obec. Pedagogická rada a další poradní orgány školy/ředitele (vč. fungující žákovské samosprávy); podíl rodičů na práci školy - Přátelé školy, SRPŠ apod. Škola jako pracoviště. Práva, povinnosti a odpovědnost učitele. Kvalifikovanost, aprobovanost, profesní rozvoj pedagogických pracovníků,kariérní řád, DVPP. Škola jako bezpečné místo pro žáky i učitele. BOZP a interní regulativy školy. Tematické zprávy ČŠI. Škola jako poradenské pracoviště. Funkce, specializované funkce pedagogických pracovníků:výchovný poradce, metodik informačních a komunikačních technologií, školní metodik prevence, třídní učitel, koordinátor oblasti enviromentálního vzdělávání, koordinátor školního vzdělávacího programu. Speciální pedagog. Školní psycholog. Škola jako pospolitost a místo k učení, komunitní centrum (DČ školy), centrum celoživotníhoučení (e-learning).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
MUSILOVÁ, M. a L. PODLAHOVÁ. Manuál Praxe v edukačním procesu. Olomouc: PdF UP, 2008. Inovováno 2015, 2017. [online]. Dostupné z: http://www.pdf.upol.cz/menu/strukturapdf/fakultni-ucelova-zarizeni/stredisko-pedagogickych-a-odbornych-praxi/.
-
OBST, Otto. Manažerské minimum pro pedagogické pracovníky. Olomouc:.
-
Zákon č. 561/2004 Sb.. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném.
-
Zákon č. 563/2004 Sb.. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění a jeho prováděcí předpisy, především vyhláška č. 412/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 317/2005, o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
|