Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výchova, vzdělávání, edukace - proces utváření člověka jako individuální a sociální bytosti 2. Koncept pedagogiky jako vědy o výchově, vzdělávání, edukaci - struktura pedagogických věd 3. Teorie výchovy a vzdělávání (teorie edukace) jako základ pedagogického myšlení a pedagogického přesvědčení - struktura teorií a základní prvky, problémy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako úvod do teorií věd o výchově, na který navazují další předměty profesní přípravy budoucích učitelů v rámci doplňujícího pedagogického studia. Cílem předmětu je: - představit základní pedagogické pojmy vyjadřující strukturu myšlení o výchově - popsat základní linie pedagogického myšlení jako předpoklad formulování vlastní (osobní) teorie budoucích učitelů
Po absolvování předmětu budeou účastníci vzdělávání schopni: a) popsat a vysvětlit širší realitu edukace jako obecného procesu formování osobnosti jedince v jeho individuálním a sociálním kontextu prostřednictvím základní odborné terminologie věd o výchově b) charakterizovat eduakaci a edukační procesy v jejich variabilitě dané jednotlivými teoretickými koncepty c) konstruovat (rekonstruovat), formulovat a argumentovat vlastní (osobní) teorii edukace.
|
Předpoklady
|
Předmět je koncipován jako vstupní - nevyžaduje žádné specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Výstupem předmětu je semestrální práce jejímž prostřednictvím účastník vzdělávání prezentuje naplnění následujících cílů: - formulace vlastní teorie výchovy a vzdělávání (teorie edukace) jako specifické kognitivní struktury, jejímž prostřednictvím si adept učitelství utváří vlastní představy o pojetí edukace, metodách, cílech, vlastnostech žáků a kompetencích učitelů. - aplikaci odborných pojmů (terminologie) pedagogických věd.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998..
-
BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001..
-
CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
-
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004..
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013..
-
SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
|