Předmět: Teoretické základy učitelské profese (obecná pedagogika a teorie vzdělávání)

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Teoretické základy učitelské profese (obecná pedagogika a teorie vzdělávání)
Kód předmětu KPG/WTZU@
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výchova, vzdělávání, edukace - proces utváření člověka jako individuální a sociální bytosti 2. Koncept pedagogiky jako vědy o výchově, vzdělávání, edukaci - struktura pedagogických věd 3. Teorie výchovy a vzdělávání (teorie edukace) jako základ pedagogického myšlení a pedagogického přesvědčení - struktura teorií a základní prvky, problémy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako úvod do teorií věd o výchově, na který navazují další předměty profesní přípravy budoucích učitelů v rámci doplňujícího pedagogického studia. Cílem předmětu je: - představit základní pedagogické pojmy vyjadřující strukturu myšlení o výchově - popsat základní linie pedagogického myšlení jako předpoklad formulování vlastní (osobní) teorie budoucích učitelů
Po absolvování předmětu budeou účastníci vzdělávání schopni: a) popsat a vysvětlit širší realitu edukace jako obecného procesu formování osobnosti jedince v jeho individuálním a sociálním kontextu prostřednictvím základní odborné terminologie věd o výchově b) charakterizovat eduakaci a edukační procesy v jejich variabilitě dané jednotlivými teoretickými koncepty c) konstruovat (rekonstruovat), formulovat a argumentovat vlastní (osobní) teorii edukace.
Předpoklady
Předmět je koncipován jako vstupní - nevyžaduje žádné specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Výstupem předmětu je semestrální práce jejímž prostřednictvím účastník vzdělávání prezentuje naplnění následujících cílů: - formulace vlastní teorie výchovy a vzdělávání (teorie edukace) jako specifické kognitivní struktury, jejímž prostřednictvím si adept učitelství utváří vlastní představy o pojetí edukace, metodách, cílech, vlastnostech žáků a kompetencích učitelů. - aplikaci odborných pojmů (terminologie) pedagogických věd.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998..
  • BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001..
  • CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
  • SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004..
  • STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013..
  • SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr