Vyučující
|
-
Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na seznámení účastníků s problematikou speciální pedagogiky, s akcentem na žáka sekundární školy.. Témata: (vždy 1 vyučovací hodina) 1. Vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP v minulosti 2. Aktuální řešení speciálních vzdělávacích potřeb v rámci české školské legislativy 3. Pojem a obsah podpůrných opatření 4. Diagnostika SVP 5. Druhy podpůrných opatření uplatnitelných ve vzdělávání 6. Povinnosti školy, pedagogů při naplňování SVP 7. Specifické skupiny dětí, žáků a studentů se SVP (žáci se zdravotním postižením, znevýhodněním, znevýhodněním socio-kulturním) 8. Práce s nadanými žáky 9. Pedagogičtí pracovníci podílející se na naplňování SVP 10. Zásady komunikace se žákem se SVP/ zákonnými zástupci Pro účastníky prezenčního studia je k dispozici studijní podpora v IS STAG, ve které naleznou podněty k vlastní přípravě a k práci v seminářích a cvičeních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vybavit účastníky kompetencemi, nutnými pro vzdělávání žáků v heterogenní třídě (tj. třídě, kde se společně vzdělávají žáci intaktní, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci nadaní). Účastníci budou umět charakterizovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a budou umět analyzovat systém podpůrných opatření. Zvláštní důraz je kladen na identifikaci, nastavení, realizaci a vyhodnocení podpůrných opatření 1. stupně a na roli učitele a pracovníků školního poradenského pracoviště v této oblasti. Účastníci dokáží vymezit podstatu a funkci školských poradenských pracovišť (SPC a PPP) a středisek výchovné péče. Zhodnotit proces spolupráce školy s těmito poradenskými institucemi. Účastník objasní základní charakteristiku jednotlivých druhů znevýhodnění a kriticky zhodnotí dopady těchto znevýhodnění na vzdělávání žáků s: - Mentálním postižením - Zrakovým postižením - Sluchovým postižením - Tělesným postižením - Narušenou komunikační schopností - Poruchami autistického spektra - Vývojovými poruchami učení - Vývojovými poruchami chování - Tzv. sociálním znevýhodněním (s důrazem na vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem Pozornost je věnována i problematice vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných. Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat základní speciálně-pedagogické kompetence, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 2.2, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky spotřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění: dílčí čás. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. (2015). . Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Národní ústav pro vzdělávání. Charakter podpory ? 1. stupeň podpůrných opatření. 2017 [citováno 4. 5. 2017]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/charakterpodpory-i-stupen-podpurnych-opatreni.
-
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších..
-
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 516/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
|