Vyučující
|
-
Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na teoretické vymezení a praktický nácvik využití různých druhů schopností a dovedností řadících se pod souhrnný pojem soft skills. Zaměřovat se budeme zejména na schopnosti, které jsou nejvíce využívané v edukačním procesu a které přímo navazují na očekávané kompetence definované v rámci kompetenčního rámce učitele. Témata: (vždy 1 vyučovací hodina) 1. Organizační schopnosti. Vedení lidí. 2. Schopnost navazovat kontakty a vztahy. Vyjednávání a řešení konfliktů 3. Kreativita. 4. Odolnost vůči stresu. 5. Týmová spolupráce. Pro účastníky prezenčního studia je k dispozici studijní podpora v IS STAG, ve které naleznou podněty k vlastní přípravě a k práci v seminářích a cvičeních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: ? jmenovat a rozumět charakteristice jednotlivých dovedností spadajících souhrnně pod pojem soft skills, ? popsat praktické využití jednotlivých vybraných soft skills v edukačních situacích, ? samostatně praktikovat a využívat vybrané soft skills a zhodnotit jejich efektivitu v rámci vzdělávání a péče o žáky, reflexe edukačních situací a sebereflexe učitele v rámci celoživotního učení, využívat specifické techniky podporující týmovou a dialogickou spolupráci se žáky, kolegy, rodiči, atd. Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat základní didaktické kompetence, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 3.1, 3.2, 3.3, 5.1, 5.2, 6.1)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Catch 21st century skills :. teaching materials : communication, collaboration, critical thinking, self-direction, creativity and innovation, making global and local connections, using technology as a tool for learning. Prague: Czech University of Life Sciences, Institute of Education and Communication, 2021. ISBN 978-80-213-3076-4.
-
Dupuy, E. Úspěšný dialog. Portál, Praha 2002..
-
Gordon, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál 2011. 152 s. ISBN 978-80-7367-922-4..
-
Prince, E-S., Michková, H. 7 měkkých dovedností, které vás posunou kupředu. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0451-1..
-
Špatenková N., et al. Krizová intervence pro praxi, Praha: Grada Publishing. 2011. 195 s. ISBN 978-80-247-2624-3).
-
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Slon, 2009. ISBN 978-80-86429-36-6..
-
Vykoupilová, H., Zitková, H. Připravte děti na život: rozvoj soft skills pro každého. Brno: BizBooks, 2021. ISBN 978-80-265-1013-0..
|