Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata vyučovaná distančně budou realizována prostřednictvím LMS Moodle (asynchronní výuka), do nějž budou účastníkům/studentům vloženy podpůrné studijní materiály, s nimiž budou účastníci/studenti pracovat podle pokynů vyučujícího (samostudium, plnění kontrolních úloh, které verifikují jeho poznatky). Dále bude distanční výuka realizována v prostředí MS Teams, za účelem podpůrných konzultací pro účastníky/studenty vzdělávání (v synchronní i asynchronní podobě).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Prezenčně: Disciplína je zaměřena na aktuální trendy v prevenci rizikového chování s důrazem na on-line rizika. V úvodu disciplíny bude obsahem stručné vymezení základních pojmů vztahujících se k rizikovému chování a popis forem rizikového chování. Stěžejním obsahem bude problematika vybraných projevů rizikového chování v on-line prostředí (kyberšikana, kybergrooming, sexting, závislostní chování, kybernemoci apod.). Další probíraná témata disciplíny: primární prevence rizikového chování - specifická primární prevence rizikového chování (všeobecná, selektivní a indikovaná), nespecifická primární prevence rizikového chování; Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027; Distančně: programy školní prevence rizikového chování; úloha školního metodika prevence; organizace poskytující pomoc v prevenci i při výskytu rizikového chování v on-line prostředí na regionální i celostátní úrovni.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
AUJEZKÁ, Anna et al. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. 1. vyd. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0..
-
KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Veronika KREJČÍ. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v kyberprostoru. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4861-9..
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vyd. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga. 2012. ISBN 978-80-87258-74-3..
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Prevence rizikového chování ve školství. 2. přepracované a doplněné vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 2015. ISBN 978-80-7422-392-1..
-
MŠMT. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027 [online]. Praha, 2019. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/strategie-a-koncepce-ap-msmt.
-
PROCHÁZKA, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5..
-
SZOTKOWSKI, René a Kamil KOPECKÝ. Kyberšikana a další druhy online agrese zaměřené na učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5334-7 (print), ISBN 978-80-244-5335-4 (on-line)..
|