Vyučující
|
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prezenční výuka: Rodina jako instituce a vztahová síť. Současné funkce rodiny a poruchy těchto funkcí ve vztahu ke spolupráci s mateřskou školou. Socializace dítěte v rodině a mateřské škole. Význam prostředí ve výchově (prostředí rodiny; prostředí mateřské školy).- Problémy současné rodiny a jejich dopad na výchovu a vzdělávání dítěte. Samostudium: studijní opora v LMS: Kocourkocá, V. Vybrané kapitoly ze sociální pedagogiky, Olomouc, 2013. kap. 5; Kocourková, V., Šafránková, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Olomouc, 2014. kap. 1. Spolupráce rodiny a mateřské školy v současnosti. Stávající stav a možnosti vývoje. Formy a metody spolupráce. Vedení rozhovoru zaměřeného nejen na řešení problémů. Význam komunikace při spolupráci s rodinou (verbální i neverbální). Respektování psychických potřeb dítěte, jako klíčový bod v rozvoji dítěte i prevenci rizikového jednání. Prevence rizikového jednání - spolupráce rodiny a mateřské školy. Samostudium, studijní opora: Kocourková, V., Šafránková, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Olomouc, 2014. kap. 2 Tento on-line vzdělávací materiál je účastníkům zpřístupněny v rámci LMS Moodle, na základě jejich jedinečných přístupových údajů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Rodina je primárním činitelem socializace dítěte, na kterou ve většině případů navazuje působení mateřské školy. V rámci předmětu bude věnována pozornost spolupráci obou těchto významných institucí z různých aspektů (navázání spolupráce; motivace a udržení spolupráce; význam spolupráce; metody; problémy a jejich řešení atd.). Pozornost bude věnována problematice současných funkcí rodiny, vlivu rodinného prostředí na vývoj dítěte a na jeho další začleňování do společnosti. Řešeny budou i poruchy funkcí rodiny a jejich dopad na spolupráci s mateřskou školou. Důležitým tématem budou i psychické potřeby dítěte a jejich respektování ze strany obou institutů, v kontextu celkové potřebnosti spolupráce v rámci prevenci rizikového jednání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- docházka a aktivní účast ve výuce - vypracování seminární práce na dané téma
|
Doporučená literatura
|
-
KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-.
-
KOCOURKOVÁ, Vladimíra. Vybrané kapitoly ze sociální pedaogiky. Gevak: Olomouc, 2013. ISBN 978-80-86768-61-8. (distanční opora).
-
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. a a SYSLOVÁ, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Prevence rizikového chování ve školství. 2. přepracované a doplněné vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 2015. ISBN 978-80-7422-392-1..
-
Scharlau, Ch. (2008). Techniky vedení rozhovoru.. Praha: Grada.
|