Vyučující
|
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení základních pojmů vztahujících se k rizikovému chování a popis forem rizikového chování (kyberšikana, kybergrooming, sexting, závislostní chování, kybernemoci apod.) Primární prevence rizikového chování - specifická primární prevence rizikového chování (všeobecná, selektivní a indikovaná) Primární prevence rizikového chování - nespecifická primární prevence rizikového chování Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027 Programy školní prevence rizikového chování; úloha školního metodika prevence Rizikové chování v souvislosti s využíváním AI Pro účastníky prezenčního studia je k dispozici studijní podpora v LMS Moodle, ve které naleznou podněty k vlastní přípravě a k práci v seminářích a cvičeních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: - vymezit základní pojmy vztahující se k rizikovému chování, - vyjmenovat a popsat formy rizikového chování, - popsat vybrané projevy rizikového chování v on-line prostředí (kyberšikana, kybergrooming, sexting, závislostní chování, kybernemoci, rizika sociálních sítí apod.), - vysvětlit pojmy vztahující se k primární prevenci rizikového chování - specifická primární prevence rizikového chování (všeobecná, selektivní a indikovaná), nespecifická primární prevence rizikového chování, - zdůvodnit nutnost koncepce Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027, - popsat vybrané programy školní prevence rizikového chování, - vymezit úlohu školního metodika prevence, - vyjmenovat a popsat organizace a projekty k prevenci rizikového chování v on-line prostředí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BĚLÍK, Václav. Prevence rizikového chování ve školním prostředí: pro studenty pomáhajících oborů. Brno: Tribun EU. 2016.
-
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada. 2014.
-
KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Pavla DOBEŠOVÁ. Riziková komunikace a seznamování českých dětí v kyberprostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2021.
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vyd. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga. 2012. ISBN 978-80-87258-74-3..
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Prevence rizikového chování ve školství. 2. přepracované a doplněné vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 2015. ISBN 978-80-7422-392-1..
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Výkladový slovník pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. 2012.
-
MŠMT. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027 [online]. Praha, 2019. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/strategie-a-koncepce-ap-msmt.
-
PROCHÁZKA, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5..
-
SZOTKOWSKI, René a Kamil KOPECKÝ. Kyberšikana a další druhy online agrese zaměřené na učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5334-7 (print), ISBN 978-80-244-5335-4 (on-line)..
-
SZOTKOWSKI, René a kol. Sexting u českých dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2020.
|