Předmět: Psychologie pro učitele

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Psychologie pro učitele
Kód předmětu KPG/WPS1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je zaměřen na seznámení účastníků s problematikou pedagogické psychologie. Témata: (téma 2, 3, 5, 8 vždy 2 vyučovací hodiny, téma 1, 4, 6, 7, 9, 10 vždy 1 vyučovací hodina) 1. Psychologie - zdroje, předmět, hlavní směry a školy, systém disciplín. 2. Učení - pojem (učení v širším a užším pojetí). Psychologické teorie učení (pojetí učení). Zákony učení. Klasifikace druhů učení 3. Kognitivní procesy - kognitivní a učební (studijní) styl. Vyučovací styl učitele. 4. Osobnost učitele a žáka a její role v pedagogickém procesu (Eysenckova, Jungova typologie, Pětifaktorový model osobnosti, TA model funkční plynulosti). 5. Vývojová psychologie - osobnost v procesu vývoje (Teorie psychosociálního vývoje osobnosti E. H. Eriksona, Cyklus vývoje podle Pamely Levin- transakčně-analytický model) 6. Proces socializace, identita jedince a sociální chování. 7. Morální vývoj dětí v kontextu školy, J. Piaget, G. Kohlberg. 8. Sociálně psychologické procesy v edukačním prostředí. Sociální interakce, postoje (teorie kognitivní disonance), sociální kognice - atribuce, sociální percepce - utváření dojmu, schémata, učitelská typizace žáků. 9. Malá sociální skupina, struktura a dynamika v malé sociální skupině (konformita, sociální facilitace, polarizace, sociální zahálení). 10. Konflikty - vymezení konfliktu, řešení konfliktu; Zátěžové situace a jejich zvládání (coping). Průběh profesní dráhy učitele. Pro účastníky prezenčního studia je k dispozici studijní podpora v IS STAG, ve které naleznou podněty k vlastní přípravě a k práci v seminářích a cvičeních.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: ? pochopit problematiku jednotlivých teoretických i aplikovaných oblastí a disciplín psychologie, stejně jako porozumět psychickému fungování žáků (i pedagogů, rodičů); ? rozumět problematice pozornosti, paměti (včetně procesů ukládání informací do paměti a práce s těmito pamětními informacemi), myšlení a inteligence, motivace, či učení, a to nejen obecně, ale především v kontextu pedagogické praxe a umět je dát do souvislostí se školním prostředím a jeho aktéry; ? chápat a rozumět tomu, proč jsou žáci, jací jsou, jaké jsou jejich aktuální projevy, možnosti, limity atd. Měli by se tedy orientovat v tématu periodizace psychického vývoje, klíčových vývojových teorií, souvisejících (nejen) s učebním procesem u žáků (jako je kognitivní, morální či psychosociální vývoj), a v dostatečné hloubce rozumět jednotlivým aspektům vývojových období; ? orientovat se v základních rysech v tématu osobnosti, charakteru či temperamentu; ? postihnout problematiku socializace a jejích druhů a mechanismů, výchovných stylů, stejně jako znát sociální skupiny (jejich dělení, struktura, skupinové normy, skupinová dynamika, konformita), prosociální chování a jeho formy a altruismus; ? popsat a uvést příklady sociálních interakcí (kooperace, kompetice, afiliace), sociální komunikace a sociální percepce; ? orientovat se v jednotlivých aktérech pedagogického procesu (přiblížit specifika profese učitele, otázky jeho osobnosti a identity, či problematiku zvládání zátěže; postihnout vymezení žáka jeho základních charakteristik, včetně problematiky osobnosti žáka/studenta v prostředí školy a v neposlední řadě i téma nadaných a selhávajících žáků/studentů); Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat základní psychologické kompetence, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 1.1, 2.3, 2.4, 3.1, 3.2, 5.2, 6.1, 6.3)

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Bedrnová, E. Duševní hygiena a sebeřízení. Praha: Fortuna. (2010).
  • Blinka, L. a kol. (2016). Online závislosti. Praha: Grada.
  • Drapela, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál. (2011).
  • Erikson, E. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál..
  • Fisher, S. a kol. 2014). Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny,.
  • FONTANA, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Hájek, K. (2012). Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Praha: Portál.
  • Hayes, N. (2013). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
  • Hewstone, M., Stroebe, W., & Jonas, K. (Eds.). (2016). An Introduction to Social Psychology.
  • Hulanová, L. (2012). Internetová kriminalita páchaná na dětech. Praha: Triton..
  • Jedlička, R. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada..
  • Jucovičová, D. a H. Žáčková. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál..
  • Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál..
  • Kolektiv autorů. (2015). DSM-5. Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Portál..
  • Lerner, R. M., & Steinberg, L. (Eds.). (2009). Handbook of Adolescent Psychology. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc..
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
  • Martínek, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada.
  • Matoušek, O. a A. Maoušková. (2011). Mládež a delikvence. Praha: Portál..
  • McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
  • Miller, P. H. (2016). Theories of Developmental Psychology. Worth Publishers Inc..
  • Moravcová, E. (2015). Delikvence mládeže ? trendy a souvislosti. Praha: Portál..
  • Myers, D. G. (2016). Sociální psychologie.. Prague.
  • Nakonečný, M. (2014). Motivace chování. Praha: Triton..
  • Piaget, J. a B. Inhelder. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál..
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007..
  • Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
  • Pugnerová, M. a J. Kvintová. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada..
  • Robinson, M. D., Watkins, E. R., & Harmon-Jones, E. Handbook of Cognition and Emotion. New York, NY: Guilford Press..
  • Říčan, P. (2014). Cesta životem. Praha: Portál..
  • Shaffer, D. R., & Kipp, K. Developmental Psychology: Childhood and Adolescence. Belmont, CA: Wadsworth..
  • Schroeder, D. A. & Graziano, W. G. (2015). The Oxford Handbook of Prosocial Behavior. Oxford: Oxford University Press..
  • Sobotková Nielsen, V. a kol. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada..
  • Sperry, R. (2016). Komunikace v problémových situacích. Praha: Portál..
  • Sternberg, R. J., & Koukolík, F. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Šeďová, K. a R. Švaříček. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál..
  • Švamberg-Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada..
  • Thórová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál..
  • Vybíral, Z. (2015). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr