Předmět: Praktikum pedagogické komunikace

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Praktikum pedagogické komunikace
Kód předmětu KPG/WPPK@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Diverzita (školního) prostředí, vztah k ekologii člověka. 2. Biologické základy řeči, péče o hlas v učitelské profesi. 3. Rétorika, verbální a nonverbální komunikace, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. 4. Práce se zdroji pedagogických informací (odborná literatura, časopisy, rešerše a databáze, Internet, sociální a profesní sítě). 5. Specifika a zásady pedagogické komunikace, interaktivní styl učitele, sociální interakce, přenos informací. 6. Asertivita, formální a neformální autorita v komunikaci. 7. Konstruktivismus v pedagogické komunikaci. 8. Učební text a obrazový materiál jako prostředky pedagogické komunikace. 9. Emoční inteligence, empatie, sebereflexe v práci učitele. 10. Média jako prostředky pedagogické komunikace (učební materiály, audio a video, multimédia, ICT). Videotrénink interakcí. 11. Monolog a dialog ve vyučování. Aktivní naslouchání. Komunikace ve skupině, aktivizační metody. 12. Učení prožitkem. Hra jako prostředek komunikace. 13. Konflikt a možnosti jeho řešení. Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci. 14. Inkluzivní pedagogická komunikace. 15. Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Základním předpokladem pro pozitivní ladění školního/třídního prostředí je efektivní peda-gogická komunikace. Předmět je určen k objasnění otázek spojených s cílem a funkcí pe-dagogické komunikace při utváření školního prostředí, zejména s důrazem na školní klima a atmosféru. Studenti si v průběhu výuky, jak kontaktní, tak distanční s využitím ICT, osvojí teoretické znalosti, které se vztahují k základnímu tématu modulu a jeho dílčím disciplínám. Budou vysvětleny pojmy prostředí (obecně a s přihlédnutím ke školní problematice), diverzita a její kontexty v multikulturní výchově, podstata, funkce a aktéři pedagogické komunikace. Dále si studenti objasní základními pojmy z teorie obecné komunikace: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt. Prostřednictvím praktických cvičení si pak studenti v krátkých pedagogických etudách vy-zkouší práci se skupinou. Předmět je dále zaměřen k získání a rozvoji komunikativních kompetencí studentů pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky. Je úvodem do problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické praxi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BEAUFORTOVÁ, K. Videotrénink interakcí (základy metody a její využití). Rozšířená verze textu kapitoly.
  • De VITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. 978-80-247-2018-0..
  • GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9..
  • GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9..
  • JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: UP. https://padlet.com/upssmaterialy/mql6n5cl3vwm.
  • KELLER, Jan. Sociologie a ekologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. Základy sociologie. ISBN 80-85850-42-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:c59c1340-5856-11e5-bf4b-005056827e51.
  • LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:99511830-53a7-11e4-bc71-005056827e52.
  • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3..
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada 2003. ISBN 80-247-0650-4..
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA, 1999. 287 s. ISBN80-200-0690-7..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr