Předmět: Pedagogická komunikace

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Pedagogická komunikace
Kód předmětu KPG/WPK1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žišková Michaela
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Komunikace v souboru dovedností pro 21. století. 2. Rétorika v učitelské profesi. Verbální a nonverbální komunikace ve výuce. 3. Umění sebeprezentace v profesi učitele. 4. Specifika a zásady pedagogické komunikace. Monolog a dialog ve vyučování. Aktivní naslouchání. 5. Asertivita, formální a neformální autorita v pedagogické komunikaci. 6. Učební text a obrazový materiál jako prostředky pedagogické komunikace. 7. Emoční inteligence, empatie, sebereflexe v práci učitele. 8. Komunikace ve skupině, aktivizační metody. Interaktivní styl učitele. 9. Konflikt a možnosti jeho řešení ve výuce. 10. Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci. 11. Inkluzivní pedagogická komunikace. 12. Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: - definovat základní pojmy z teorie komunikace a rétoriky, zdůvodnit jejich význam v současné společnosti - specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné pedagogické a sociální komunikaci - objasnit základní poznatky z oblasti asertivity, asertivními technikami a s možnostmi jejich využití v pedagogických interakcích - umět se prezentovat jak písemným, tak ústním projevem - ovládat zásady správné pedagogické komunikace s využitím moderních aktivizačních metod - prakticky aplikovat vědomosti ze sociální komunikace, vývojové, pedagogické a sociální psychologie při řešení modelových situací - aplikovat měkké dovednosti do simulovaných pedagogických situací - v praktické výuce získat zpětnou vazbu o svém vystupování a na základě následné reflexe a sebereflexe zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi - rozvíjet prosociální chování, a to zejména v oblasti osobní sebejistoty, sebereflexe a emoční stability - aplikovat získané znalosti a dovednosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v oblasti pedagogické komunikace
Předmět je úvodem do problematiky komunikativních dovedností jako významné součásti dovedností pro 21. století, komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické praxi. Student získává a rozvíjí komunikativní kompetenci jednak pod vedením vyučujícího, jednak prostřednictvím samostatného studia, a to v souladu s kompetenčním rámcem a všemi oblastmi, jimiž dovednost komunikovat prolíná. Především pak jde o vhodné didaktické zprostředkování obsahu vyučovaných předmětů (1.2), stanovení cílů, vedení a reflexe výuky (2.1 - 2.5), vhodnou komunikací utváření pozitivního klimatu ve třídě a ve škole (3.2), hodnocení výkonu žáka a podpora jeho sebereflexe (4.2 - 4.3), komunikace a spolupráce s aktéry edukačního procesu (5.1 - 5.2), odpovědná práce s informacemi a s digitálními prostředky (6.1 - 6.2). Předmět je dále zaměřen k získání a rozvoji komunikativních kompetencí studentů pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Aktivní účast na semináři Samostudium
Doporučená literatura
  • BEAUFORTOVÁ, K. Videotrénink interakcí (základy metody a její využití). Rozšířená verze textu kapitoly.
  • DeVito, A. Joseph. (2008). Základy mezilidské komunikace.. Grada.
  • GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9..
  • GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9..
  • JŮVOVÁ, A. Komunikativní dovednosti. Olomouc: Agentura Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-75-5. 53 s..
  • KELLER, Jan. Sociologie a ekologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. Základy sociologie. ISBN 80-85850-42-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:c59c1340-5856-11e5-bf4b-005056827e51.
  • Kopřiva, P. a Nováčková, J. (2010). Respektovat a být respektován. Kroměříž.
  • LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:99511830-53a7-11e4-bc71-005056827e52.
  • LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno.
  • Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha, Grada 2003..
  • MŠMT. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. 2023.
  • Nakonečný, M.:. Sociální psychologie. Praha 1999..
  • ROSENBERG, Marshall B. (2016). Nenásilná komunikace.. Praha, Portál.
  • ŠEĎOVÁ, Klára et al. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr