Předmět: Profesní portfolio učitele

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Profesní portfolio učitele
Kód předmětu KPG/WPD1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Disciplína je zaměřena na seznámení účastníků s problematikou diagnostikování v edukačním prostředí, a to s akcentem na pedagogickou diagnostiku žáka sekundární školy. Účastníci se seznámí s úkoly, specifickými rysy a oblastmi pedagogické diagnostiky žáka sekundární školy a školní třídy, jakožto sociální skupiny. Osvojí si vědomosti a dovednosti nutné pro využití jednotlivých diagnostických metod v pedagogickém procesu. Témata: (vždy 1 vyučovací hodina) 1. Pedagogická diagnostika v systému pedagogiky. Základní pojmy. 2. Diagnostický proces. Specifika pedagogické diagnostiky. 3. Diagnostické kompetence učitele. 4. Klasifikace diagnostických metod: Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anketa. Anamnéza. Kazuistika. Analýza dokumentů. Sociometrie. 5. Autodiagnostika a autoreflexe v profesi. 6. Diagnostika sociálního klimatu třídy a školy. 7. Diagnostika žáka v oblasti učení. 8. Diagnostika volného času žáka a dospělého. 9. Diagnostika sociálního zázemí žáka a dospělého. 10. Strategie a prognóza rozvoje žáka. Pedagogická intervence. Pro účastníky prezenčního studia je k dispozici studijní podpora v IS STAG, ve které naleznou podněty k vlastní přípravě a k práci v seminářích a cvičeních.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat diagnostické kompetence, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 2.2, 2.4, 2.5, 3.1, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.3). Cíle: Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: - vysvětlit místo pedagogické diagnostiky při řízení výuky, - vymezit a zdůvodnit zkoumaný jev v souvislosti s edukací, - popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, - vhodně zvolit metodu v souladu s diagnostikovaným problémem, - administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), - zpracovat jednoduchý diagnostický projekt.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází