Vyučující
|
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na seznámení účastníků s problematikou obecné pedagogiky a teorie vyučování. Témata: (vždy 1 vyučovací hodina) 1. Vědní obor pedagogika. Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy. 2. Faktory rozvoje lidského jedince. 3. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova. 4. Cíle a obsah výchovy. 5. Výchovný proces a jeho etapy. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady. 6. Osobnost učitele. 7. Osobnost vychovávaného jedince. 8. Výchovné prostředky. 9. Škola a její klima. 10. Alternativní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: - definovat a objasnit vědní obor pedagogika, - vybrat a formulovat faktory rozvoje lidského jedince, - reprodukovat a analyzovat výchovu a další základní pedagogické pojmy, - vysvětlit a specifikovat cíle a obsah výchovy, - popsat a provést rozbor etap výchovného procesu, - vyjádřit podstatu pedagogické efektivity a kategorizovat výchovné zásady, - formulovat a zhodnotit osobnost učitele a osobnost vychovávaného jedince, - určit a analyzovat výchovné prostředky, - vyjádřit podstatu školy a jejího klimatu a navrhnout možnosti utváření pozitivního klimatu, - interpretovat podstatu alternativních škol, uvést klady a zápory a podpořit osobní názor na tento typ škol, - objasnit vztahy mezi cílem výchovy a kulturní realitou, - vysvětlit význam základních výchovných diskurzů, - charakterizovat výchovu jako formativní proces, - analyzovat a rekonstruovat proces výchovy jako lidskou zkušenost v procesu vědění, - hodnotit a vytvářet vlastní teorii a metodiku výchovy. - definovat základní teorie výchovy a vzdělávání v různých kontextech, - vysvětlit význam základních teorií vzdělávání v kontextu implicitních teorií, - charakterizovat edukaci jako kognitivní a formativní proces, - analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce, - hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi teorií a praxí. Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat základní pedagogické znalosti, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 1.1, 2.3, 2.4, 3.1, 3.2, 5.2)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Způsob ověření naplnění cílů účastníky: kolokvium (kombinovaná forma) Forma výuka: seminář Organizační forma: hromadná, skupinová Pro účastníky prezenčního studia je k dispozici studijní podpora v IS STAG.
|
Doporučená literatura
|
|