Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prezenčně:Obecná didaktika jako vědní disciplína i jako nástroj vzdělavatele, didaktický trojúhelník, základní kategorie obecné didaktiky (výukové cíle - taxonomie, vlastnosti, učivo, učební úlohy - taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, metody a organizační formy podporující aktivitu vzdělávaných, materiálně didaktické prostředky), kompetence vzdělavatele, didaktické zásady. Největší pozornost bude věnována vzdělávacím cílům, jejich správné formulaci a uplatnění v edukačním procesu. Distančně: Výuka jako řízený proces. Řízení a kontrola výuky. Organizační formy výuky. Individualizovaná výuka. Metody výuky a jejich výběr. Metody participativní (aktivizující, problémové). Metody výzkumné. Experimenty a hry. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Individuální ústní zkouška. Orientační ústní zkouška
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování disciplíny budou studenti schopni vysvětlit a vhodně používat základní didaktické pojmy, objasnit princip trojfázového modelu výuky při konstrukci poznatků žáků, vyhledat platné kurikulární dokumenty a orientovat se v nich.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Témata vyučovaná distančně budou realizována prostřednictvím LMS Moodle (asynchronní výuka), do nějž budou účastníkům/studentům vloženy podpůrné studijní materiály, s nimiž budou účastníci/studenti pracovat podle pokynů vyučujícího (samostudium, plnění kontrolních úloh, které verifikují jeho poznatky). Dále bude distanční výuka realizována v prostředí MS Teams, za účelem podpůrných konzultací pro účastníky/studenty vzdělávání (v synchronní i asynchronní podobě).
|
Doporučená literatura
|
-
Jeřábek, J., Tupý, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X..
-
Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
-
MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno. Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5..
-
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum. 2001. ISBN 80-246-0192-3.. Praha: Grada.
|