Předmět: Obecná didaktika- teorie vyučování

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Obecná didaktika- teorie vyučování
Kód předmětu KPG/WOBD@
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prezenčně:Obecná didaktika jako vědní disciplína i jako nástroj vzdělavatele, didaktický trojúhelník, základní kategorie obecné didaktiky (výukové cíle - taxonomie, vlastnosti, učivo, učební úlohy - taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, metody a organizační formy podporující aktivitu vzdělávaných, materiálně didaktické prostředky), kompetence vzdělavatele, didaktické zásady. Největší pozornost bude věnována vzdělávacím cílům, jejich správné formulaci a uplatnění v edukačním procesu. Distančně: Výuka jako řízený proces. Řízení a kontrola výuky. Organizační formy výuky. Individualizovaná výuka. Metody výuky a jejich výběr. Metody participativní (aktivizující, problémové). Metody výzkumné. Experimenty a hry. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Individuální ústní zkouška. Orientační ústní zkouška

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování disciplíny budou studenti schopni vysvětlit a vhodně používat základní didaktické pojmy, objasnit princip trojfázového modelu výuky při konstrukci poznatků žáků, vyhledat platné kurikulární dokumenty a orientovat se v nich.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Témata vyučovaná distančně budou realizována prostřednictvím LMS Moodle (asynchronní výuka), do nějž budou účastníkům/studentům vloženy podpůrné studijní materiály, s nimiž budou účastníci/studenti pracovat podle pokynů vyučujícího (samostudium, plnění kontrolních úloh, které verifikují jeho poznatky). Dále bude distanční výuka realizována v prostředí MS Teams, za účelem podpůrných konzultací pro účastníky/studenty vzdělávání (v synchronní i asynchronní podobě).
Doporučená literatura
  • Jeřábek, J., Tupý, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X..
  • Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
  • MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno. Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5..
  • Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum. 2001. ISBN 80-246-0192-3.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr