Vyučující
|
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: (témata 1 - 12 vždy 1 vyučovací hodina) 1. Obecná didaktika jako vědní disciplína i jako nástroj vzdělavatele. 2. Didaktické pojmy, didaktický trojúhelník, motivace ve vyučování. 3. Analýza kurikulárního dokumentu RVP ZV. 4. Tvorba časově tematického plánu obecně, různé druhy ŠVP. 5. Formulace výukových cílů, jejich taxonomie, vlastnosti. 6. Výukové metody, klasifikace dle jednotlivých autorů. 7. Organizační formy výuky. 8. Materiálně-didaktické prostředky a jejich využití. 9. Učební úlohy, jejich taxonomie, formulace, posuzování souboru učebních úloh. 10. Způsoby hodnocení výsledků učení žáků 11. Příprava na vyučování - tvorba písemné přípravy na vyučování. 12. Sebereflexe pedagoga/sebereflexe žáků/reflexe výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by měl účastník umět: - analyzovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj vzdělavatele, - definovat specifika základních kategorií obecné didaktiky, umět je rozeznávat v edukačním procesu a vysvětlit potřebu jejich systémového ukotvení v edukačním procesu, - rozlišovat faktory ovlivňující průběh edukace podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany vzdělavatele, akcentovat význam motivace při učení, - vysvětlit provázanost postupů plánování, realizace a hodnocení výsledku edukace, - plánovat vyučovací proces, - zhodnotit výsledky žákova výkonu, - modifikovat veškeré didaktické kategorie na heterogenní složení žáků v ročníku, - realizovat sebehodnocení učitele prostřednictvím sebereflexivních technik. Účastníci si prostřednictvím disciplíny budou osvojovat základní didaktické kompetence, které tvoří nedílnou součást celého výchovně-vzdělávacího procesu, a tedy korespondují také s kompetencemi definovanými v kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (provazba především na oblasti 1. 1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 4.3)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
Janiš, Kamil a Loudová, Irena. Obecná didaktika. Ústí nad Orlicí. 2018.
-
Kalhous, Zdeněk et.al. školní didaktika. Olomouc. 2009.
-
MŠMT. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. 2023.
-
Obst, Otto. Řízení výuky. UP Olomouc. 2012.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha:Grada. 2007.
|