Předmět: Pedagogická komunikace

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Pedagogická komunikace
Kód předmětu KPG/UPEKO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
  • Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem komunikace. Sociální komunikace. Pedagogická komunikace. Nonverbální a verbální pedagogická komunikace. Otázky a odpovědi v pedagogické komunikaci. Paralingvistické projevy a komunikace ve výuce. Bariéry v pedagogické komunikaci. Tréma. Sociální aspekty v pedagogické interakci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Pojem komunikace. Sociální komunikace. Pedagogická komunikace. Neverbální pedagogická komunikace. Verbální pedagogická komunikace. Otázky a odpovědi v pedagogické komunikace. Paralingvistické projevy a komunikace ve výuce. Bariéry v pedagogické komunikaci. Tréma. Sociální aspekty v pedagogické interakci.
Rozvoj a kultivace komunikativní dovednosti s přihlédnutím k problematice pedagogické komunikace.
Předpoklady
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2002). Komunikativní dovednosti.. Olomouc: UP.
  • De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
  • GAVORA, Peter. (2005). Učitel a žáci v komunikaci . Brno : Paido.
  • HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERGOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: UK.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
  • LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
  • LOTKO, E. (1997). Kapitoly ze současné rétoriky.. Olomouc: UP.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
  • MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro . (1995). Komunikace ve škole. Brno : MU.
  • MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha.
  • MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat.. Praha: MAGNET PRESS.
  • MUSILOVÁ, M. (2002). Interakce učitele a žáka: cvičebnice.. Olomouc: UP.
  • NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA.
  • PEASE, A. (2001). Řeč těla . Praha : Portál.
  • PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada .
  • ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace.. Brno.
  • VALENTA, J. (2005). Učíme (se) komunikovat. Kladno.
  • VALENTA, J. (2004). Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno.
  • VYBÍRAL, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace.. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr