Předmět: Pedagogika volného času 1

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Pedagogika volného času 1
Kód předmětu KPG/PV1Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výchovné ovlivňování volného času základní pojmy a jejich definice. Historické kořeny výchovy ve volném čase. Vymezení a předmět pedagogiky volného času. Metodologie pedagogiky volného času. Vymezení a definice volného času. Funkce volného času. Faktory determinující způsob trávení volného času. Výchovné působení ve volném čase dětí a mládeže, jeho hlavní cíle a specifika. Aktuální trendy pedagogiky volného času ve vazbě na proměny charakteristik mladé generace. Přirozená sociální prostředí a volný čas. Moderní rodina jako prostor a determinující činitel volnočasových aktivit dětí a mládeže. Vrstevnická skupina a její role ve volném čase dětí a mládeže. Vliv charakteristik lokálního prostředí na volný čas dětí a mládeže. Současné pojetí profese pedagoga volného času a její legislativní ukotvení. Kompetence pedagoga volného času.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy pedagogiky volného času, vysvětlit historické kořeny výchovy ve volném čase, charakterizovat pedagogiku volného času jako vědeckou disciplínu, specifikovat aktuální aspekty volného času se zaměřením na děti a mládež, charakterizovat vliv přirozených prostředí na trávení volného času dětí a mládeže, analyzovat legislativní zakotvení profese pedagoga volného času, popsat kompetence pedagoga volného času.
Student získá způsobilost rozumět problematice volného času a edukačně v této oblasti působit.
Předpoklady
Základní znalosti z obecné pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studenti zpracují průběžné úkoly na druhou konzultaci (porovnání funkcí volného času dle různých autorů, samostatné prostudování výzkumných zpráv k problematice volnočasových aktivit dětí a mládeže). Studenti zpracují čtyři recenze na odborné knihy z nabídky studijní a doplňující literatury, případně na další odborné publikace zaměřené na pedagogiku volného času. Studijní literatura a studijní pomůcky
Doporučená literatura
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
  • Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr