Předmět: Praktikum z technologie vzdělávání

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Praktikum z technologie vzdělávání
Kód předmětu KPG/PTVMK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti se seznámí s technickými výukovými prostředky, které přispívají ke zkvalitnění výuky na školách. Obsah disciplíny: Prostředky moderní didaktické techniky, jejich princip, obsluha a základní údržba. Komerční a freeware aplikace pro edukační účely. Vzdělávací portály. Sociální sítě ve vzdělávání. Způsob tvorby a získávání programů pro potřeby učitelky MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Posluchači se seznámí s prostředky moderní didaktické technologie, které přispívají ke zkvalitnění výukové komunikace, řízení, kontroly a regulace vyučovacího procesu. S jednotlivými prostředky se studenti seznámí z aspektu jejich principu, obsluhy a základní údržby. Důraz bude kladen na způsob tvorby a získávání programů pro potřeby učitelky MŠ. Po absolvování předmětu by měla být studentka schopna vytvořit a realizovat vlastní výukovou, interaktivní prezentaci určenou pro děti předškolního věku.
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni pracovat s moderními vzdělávacími technologiemi jako je například interaktivní tabule, tablet, vizualizér, informační a komunikační technologie atd. Tyto technologie by následně měli umět využít ve výuce.
Předpoklady
Základní znalosti vzdělávacích technologií.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studenti zvládnou odborně a metodicky práci s technickými prosředky používanými ve výuce.
Doporučená literatura
  • Geschwinder, J. a kol. (1995). Metodika využití materiálních didaktických prostředků. Praha 1987.. Olomouc.
  • HOMAS, Michael a Euline Cutrim SCHMID. (2010). Interactive Whiteboards for Education: Theory, Research and Practice. USA.
  • LORENS, Roman. (2013). Nowe technologie w edukacji.. Polsko: Wydawnictwo Szkolne PWN.
  • NIKL, Jiří. (2002). Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Liberec : Technická univerzita v Liberci.
  • RAMBOUSEK, V. (1989). Technické výukové prostředky. Praha.
  • RŮŽIČKA, E. (1998). Moderní technologie ve školství.. Olomouc.
  • Růžička, E. (2002). Technologie vzdělávání. Olomouc : UP.
  • SCHMIDT, Eric a Jared COHEN. (2013). The new digital age: reshaping the future of people, nations and business. USA.
  • SLAVÍK, M., HUSA, J., MILLER, I. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr