Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí s obsahem předmětu Technologie vzdělávání a budou pracovat s jednotlivými technickými prostředky využívanými ve výuce. Obsah disciplíny: Prostředky moderní didaktické techniky, jejich princip, obsluha a základní údržba. Komerční a freeware aplikace pro edukační účely. Vzdělávací portály. Sociální sítě ve vzdělávání. Způsob tvorby a získávání programů pro potřeby učitelky MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Posluchači se seznámí s technickými výukovými prostředky, které přispívají ke zkvalitnění výukové komunikace, řízení, kontroly a regulace vzdělávacího procesu. Výuka bude realizována tak, aby učitelka MŠ disponovala uživatelskými dovednostmi informační a komunikační technologie. Naučí se pracovat se vzdělávacími programy určené věkové kategorii předškolního věku. Po absolvování předmětu by měla být student schopen vytvořit a realizovat vlastní výukovou, interaktivní prezentaci určenou pro děti předškolního věku.
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni pracovat s moderními vzdělávacími technologiemi jako je například interaktivní tabule, tablet, vizualizér, informační a komunikační technologie atd. Tyto technologie by následně měli umět využít ve výuce.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti vzdělávacích technologií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Studenti zvládnou odborně a metodicky práci s technickými prostředky používanými ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. RAMBOUSEK, V. Technické výukové prostředky. Praha: SPN, 1989. RŮŽIČKA, E. Technologie vzdělávání. Olomouc: SCVU PdF, 2002..
-
BOHONY, P. (2003). Didaktická technológia. Nitra: Pedagogická fakulta UKF.
-
HAUSNER, M. a kol. (2007). Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor.
-
HOMAS, Michael a Euline Cutrim SCHMID. (2010). Interactive Whiteboards for Education: Theory, Research and Practice. USA.
-
LORENS, Roman. (2013). Nowe technologie w edukacji. Polsko: Wydawnictwo Szkolne PWN.
-
MEDLÍKOVÁ, O. (2008). Přesvědčivá prezentace : Špičkové rady, tipy a příklady. Praha: Grada.
-
NIKL, J. (2002). Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Liberec : Technická univerzita v Liberci.
-
SLAVÍK, M., HUSA, J., MILLER, I. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
-
SOUKUP, J., PEJSAR, Z., BALCAROVÁ, A. (2004). Multimédia ve výuce. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
-
VRBA, Jiří a Monika VŠETULOVÁ. (2003). Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Andragogé.
|