Předmět: Metodika prevence sociálně patol. jevů

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Metodika prevence sociálně patol. jevů
Kód předmětu KPG/PRMQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní přehled soc. patologických jevů. Rozdíl mezi pojmy sociálně deviantní chování, sociálně patologické chování, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování. Prevence ? charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. Prevence v resortu ministerstva práce a sociálních věcí. Prevence v rámci resortu ministerstva vnitra. Vzdělávání v oblasti prevence.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, . charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, . popsat vybrané modely prevence v zahraničí a organizací prevence soc. patologických jevů u nás, . analyzovat význam týmové a mezinárodní spolupráce, . popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, . charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, . definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, . charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, . popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
kontaktní výuka samostudium ? příprava na kolokvium seminární práce studium distančních opor
Doporučená literatura
  • AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
  • JANOUŠKOVÁ, K. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách: sborník studijních textů pro metodiky sociální.
  • Jedlička, R. a kol. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis.
  • KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-.
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. (2007). Sociální patologie.. Hradec Králové : Gaudeamus.
  • KREJČÍŘOVÁ, O., SKOPALOVÁ, J. (2007). Deviace a sociální patologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MILLER. G. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-765-3..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr