Předmět: Školský management

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Školský management
Kód předmětu KPG/NSŠKM
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
  • Šmucr Michal, Ing.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy obecného managementu, základní představy o řízení. Řízení školství, státní správa a samospráva ve školství. Zřizování a financování škol. Plánování ve školství. Organizační struktury ve školství. Vedení lidí. Kontrola ve školství a ve škole - vnější a vnitřní evaluace práce školy, řízení změny. Kultura a image školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni definovat základní pojmy a problémy obecného a školského managementu a aplikovat poznatky obecného managementu a školského managementu v řízení školy, a to zejména na tom druhu a typu školy, pro který se profesně připravují. Témata jsou: Základní pojmy obecného managementu, základní představy o řízení. Řízení školství, státní správa a samospráva ve školství. Zřizování a financování škol. Plánování ve školství. Organizační struktury ve školství. Vedení lidí. Kontrola ve školství a ve škole - vnější a vnitřní evaluace práce školy, řízení změny. Kultura a image školy. Vzdělávací politika EU, ČR a pregraduální příprava zdravotnických pracovníků.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni definovat základní pojmy a problémy obecného a školského managementu a aplikovat poznatky obecného managementu a školského managementu v řízení školy, a to zejména na tom druhu a typu školy, pro který se profesně připravují.
Předpoklady
Bez vstupních předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast na výuce.
Doporučená literatura
  • FISCHER, W. A., SCHRATZ, M. (1997). Vedení a rozvoj školy.. Brno.
  • GOLD, A. (1998). Řízení současné školy.. Žďár nad Sázavou.
  • OBST, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele.. Olomouc.
  • PRÁŠILOVÁ,M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc.
  • SVĚTLÍK, J. (2006). Marketingové řízení školy.. Praha.
  • VAŠŤATKOVÁ, J. (2006). Autoevaluace školy.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází