Předmět: Obecná didaktika 2

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Obecná didaktika 2
Kód předmětu KPG/NSOD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti). Učivo. Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce. Osobnost učitele, kompetence učitele. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků. Sebereflexe a sebezdokonalování učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Studenti budou schopni analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, disponovat elementárními komunikativními dovednostmi pro pedagogickou činnost a diagnostiku. Současně dokáží formulovat didakticky promyšlené výukové cíle, konstruovat a dešifrovat různé typy učebních úloh, analyzovat jednotlivé typy výukových metod, forem a didaktických prostředků.
Studenti budou schopni analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, disponovat elementárními komunikativními dovednostmi pro pedagogickou činnost a diagnostiku. Současně dokáží formulovat didakticky promyšlené výukové cíle, konstruovat a dešifrovat různé typy učebních úloh, analyzovat jednotlivé typy výukových metod, forem a didaktických prostředků.
Předpoklady
Absolvování NSOD1.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta

Aktivita ve výuce, zpracování předmětového portfolia.
Doporučená literatura
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kolář, Z., Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • Kolář,Z., Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr