Předmět: Obecná didaktika 1

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Obecná didaktika 1
Kód předmětu KPG/NSOD1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní koncepce vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické /ID/). Žák. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti). Učivo. Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce. Platné kurikulární dokumenty, organizace školního roku. Dvoustupňové kurikulum. Osobnosti učitele, kompetence učitele. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků. Sebereflexe a sebezdokonalování učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty.
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Aktivní zapojení do výuky. Portfolio.
Doporučená literatura
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
  • PASCH, M. aj. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. . Praha: Grada.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr