Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní koncepce vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické /ID/). Žák. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti). Učivo. Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce. Platné kurikulární dokumenty, organizace školního roku. Dvoustupňové kurikulum. Osobnosti učitele, kompetence učitele. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků. Sebereflexe a sebezdokonalování učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty.
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Aktivní zapojení do výuky. Portfolio.
|
Doporučená literatura
|
-
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
-
PASCH, M. aj. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha.
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. . Praha: Grada.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
|