Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
-
Šmucr Michal, Ing.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu jsou tato témata: Základní pojmy obecného managementu, základní představy o řízení. Řízení školství, státní správa a samospráva ve školství. Zřizování a financování škol. Plánování ve školství. Organizační struktury ve školství. Vedení lidí. Kontrola ve školství a ve škole, vnější a vnitřní evaluace práce školy, řízení změny. Kultura a image školy. Vzdělávací politika EU, ČR a pregraduální příprava zdravotnických pracovníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni definovat základní pojmy a problémy obecného a školského managementu a aplikovat poznatky obecného managementu a školského managementu v řízení školy, a to zejména na tom druhu a typu školy, pro který se profesně připravují.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni prokázat naplnění jeho cílů.
|
Předpoklady
|
Bez vstupních předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Vypracování portfolia prací, který bude obsahovat následující součásti: aplikace algoritmu rozhodování; seznam základní školské legislativy; ukázku vnitřního regulativu školy; popis a posouzení plánování školy; praktickou aplikaci schématu projektování včetně provedení analýzy SWOT; grafické schéma organizace školy a informačního systému školy; návrh, jak podpořit participaci pracovníků školy na jejím řízení.
|
Doporučená literatura
|
-
BACÍK, F, KALOUS, J.,SVOBODA, J. a kol. (1995). Úvod do teorie a praxe školského managementu I, II.. Praha: UK.
-
OBST, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: UP.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele.. Olomouc: UP.
|