Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj řeči z hlediska ontogenetického a fylogenetického, biologické základy řeči, hlasový aparát, péče o hlas. Teorie komunikace, sociální komunikace, přenos informací, mem jako jednotka kulturní informace, gesta a rituály v komunikaci. Rétorika, verbální a nonverbální komunikace, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. Komunikace ve skupině, aktivizační metody (brainstorming, dílna budoucnosti, pojmové mapy, ITV, EUR). Konstruktivismus v pedagogické komunikaci. Teorie učení, psychoneuroimunologie, neurodidaktika. Emoční inteligence, empatie, sebereflexe. Komunikativní kompetence v kurikulárních dokumentech ČR Specifika a zásady pedagogické komunikace, komunikativní dovednosti, interakční styl učitele. Monolog a dialog ve vyučování, paralingvistické a extralingvistické prostředky komunikace. Konflikt a možnosti jeho řešení. Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci. Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci. Média jeko prostředky pedagogické komunikace (učební texty, audio a video, multimédia, ICT). Videotrénink interakcí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Získání a rozvoj komunikačních kompetencí pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky. Zvládnutí problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické činnosti. Osvojení si základních pojmů: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl učitele, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt.
Studenti by měli být schopni vysvětlit pojem komunikace a odůvodnit její význam v dnešní společnosti, vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci. Současně by měli disponovat dovedností aplikovat veškeré získané znalosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti. Praktická část výuky by jim měla prostřednictvím simulovaných situací pomoci získat zpětnou vazbu o svém vystupování a umožnit jim zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
|
Předpoklady
|
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce. Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů. Prezentace seminární práce v průběhu výuky. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
-
De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
-
GAVORA, Peter. (2005). Učitel a žáci v komunikaci . Brno : Paido.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
-
LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
-
MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro . (1995). Komunikace ve škole. Brno : MU.
-
MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha.
-
MUSILOVÁ, M. (2002). Interakce učitele a žáka: cvičebnice.. Olomouc: UP.
-
NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA.
-
PEASE, A. (2001). Řeč těla . Praha : Portál.
-
PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada .
-
VALENTA, J. (2005). Učíme (se) komunikovat. Kladno.
-
VALENTA, J. (2004). Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno.
-
VYBÍRAL, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace.. Praha : Portál.
|