Předmět: Komunikativní dovednosti učitele

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Komunikativní dovednosti učitele
Kód předmětu KPG/NSKD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vývoj řeči z hlediska ontogenetického a fylogenetického, biologické základy řeči, hlasový aparát, péče o hlas. Teorie komunikace, sociální komunikace, přenos informací, mem jako jednotka kulturní informace, gesta a rituály v komunikaci. Rétorika, verbální a nonverbální komunikace, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. Komunikace ve skupině, aktivizační metody (brainstorming, dílna budoucnosti, pojmové mapy, ITV, EUR). Konstruktivismus v pedagogické komunikaci. Teorie učení, psychoneuroimunologie, neurodidaktika. Emoční inteligence, empatie, sebereflexe. Komunikativní kompetence v kurikulárních dokumentech ČR Specifika a zásady pedagogické komunikace, komunikativní dovednosti, interakční styl učitele. Monolog a dialog ve vyučování, paralingvistické a extralingvistické prostředky komunikace. Konflikt a možnosti jeho řešení. Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci. Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci. Média jeko prostředky pedagogické komunikace (učební texty, audio a video, multimédia, ICT). Videotrénink interakcí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Získání a rozvoj komunikačních kompetencí pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky. Zvládnutí problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické činnosti. Osvojení si základních pojmů: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl učitele, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt.
Studenti by měli být schopni vysvětlit pojem komunikace a odůvodnit její význam v dnešní společnosti, vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci. Současně by měli disponovat dovedností aplikovat veškeré získané znalosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti. Praktická část výuky by jim měla prostřednictvím simulovaných situací pomoci získat zpětnou vazbu o svém vystupování a umožnit jim zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
Předpoklady
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce. Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů. Prezentace seminární práce v průběhu výuky. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
  • De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
  • GAVORA, Peter. (2005). Učitel a žáci v komunikaci . Brno : Paido.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
  • LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
  • MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro . (1995). Komunikace ve škole. Brno : MU.
  • MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha.
  • MUSILOVÁ, M. (2002). Interakce učitele a žáka: cvičebnice.. Olomouc: UP.
  • NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA.
  • PEASE, A. (2001). Řeč těla . Praha : Portál.
  • PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada .
  • VALENTA, J. (2005). Učíme (se) komunikovat. Kladno.
  • VALENTA, J. (2004). Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno.
  • VYBÍRAL, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace.. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr