Předmět: Didaktika psychologie a pedagogiky 1

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Didaktika psychologie a pedagogiky 1
Kód předmětu KPG/NSDP1
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína. Vzdělávání učitelů předmětu pedagogika a psychologie. Profil absolventa učitelského studia pedagogika a psychologie. Charakteristika osobnosti učitele pedagogiky a psychologie. Didaktické zásady. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování. Skupinové vyučování. Vyučovací metody. Problémové vyučování. Projektové metody na SZŠ. Cvičení v hodinách psychologie. Aktivizační didaktické metody. Přehled, funkce v učebním procesu studentů. Vysvětlení podstaty ? brainstorming, inscenační metody, hraní rolí, čtením a psaním ke kritickému myšlení, model EUR, psychohry. Psychologická a didaktická analýza učiva. Metody pedagogické diagnostiky žáka a třídy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Disciplína představuje obory psychologie a pedagogiky, transformované do vyučovacího předmětu psychologie a pedagogika na školách připravujících profesionály k výkonu zdravotnické profese. Sleduje rozvoj kompetencí budoucích učitelů k výuce daného předmětu. K rozvoji odborně předmětové kompetence přispívá cvičením v konstruování obsahu předmětu vzhledem ke standardu školy. K rozvoji kompetencí managerské a seberozvojové je student veden cestou projektování na vybraných tématech psychologie a pedagogiky. Laboruje s poznatky o indikátorech výstupů z učebního procesu (pedagogická diagnostika jako součást a kontrolní systém učebního programu). Poznává význam osobnostních charakteristik žáků/studentů pro rozvoj profesních dovedností na střední a vyšší odborné škole (kognitivní, afektivní a psychomotorická dimenze osobnosti) a jejich vztah k cíli vzdělávání a výuky. Student ve cvičeních aplikuje poznatky o didaktických principech/zásadách. Poznává taxonomii metod vzdělávání a výuky a pro jejich uplatnění vytváří typové příklady.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Znalost školní didaktiky. Zpracování scénáře pro projekt "metodický balíček" k zápočtu. Student představí a obhájí ve výuce scénář k připravovanému metodickému balíčku ke zvolenému tématu z učiva psychologie a pedagogiky.
Doporučená literatura
  • CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (1999). Kooperativní učení - kooperativní škola.. Praha : Portál.
  • MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky.. Brno.
  • PRŮCHA, J. (1996). Alternativní školy.. Praha: Portál.
  • ŠTURMA, J. (1989). Didaktika pedagogiky.. Hradec Králové.
  • VALIŠOVÁ, A., SINGULE, F., VALENTA, J. (1990). Didaktika pedagogiky.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází