Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína. Vzdělávání učitelů předmětu pedagogika a psychologie. Profil absolventa učitelského studia pedagogika a psychologie. Charakteristika osobnosti učitele pedagogiky a psychologie. Didaktické zásady. Vyučovací hodina psychologie a další organizační formy vyučování. Skupinové vyučování. Vyučovací metody. Problémové vyučování. Projektové metody na SZŠ. Cvičení v hodinách psychologie. Aktivizační didaktické metody. Přehled, funkce v učebním procesu studentů. Vysvětlení podstaty ? brainstorming, inscenační metody, hraní rolí, čtením a psaním ke kritickému myšlení, model EUR, psychohry. Psychologická a didaktická analýza učiva. Metody pedagogické diagnostiky žáka a třídy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína představuje obory psychologie a pedagogiky, transformované do vyučovacího předmětu psychologie a pedagogika na školách připravujících profesionály k výkonu zdravotnické profese. Sleduje rozvoj kompetencí budoucích učitelů k výuce daného předmětu. K rozvoji odborně předmětové kompetence přispívá cvičením v konstruování obsahu předmětu vzhledem ke standardu školy. K rozvoji kompetencí managerské a seberozvojové je student veden cestou projektování na vybraných tématech psychologie a pedagogiky. Laboruje s poznatky o indikátorech výstupů z učebního procesu (pedagogická diagnostika jako součást a kontrolní systém učebního programu). Poznává význam osobnostních charakteristik žáků/studentů pro rozvoj profesních dovedností na střední a vyšší odborné škole (kognitivní, afektivní a psychomotorická dimenze osobnosti) a jejich vztah k cíli vzdělávání a výuky. Student ve cvičeních aplikuje poznatky o didaktických principech/zásadách. Poznává taxonomii metod vzdělávání a výuky a pro jejich uplatnění vytváří typové příklady.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Seminární práce
Znalost školní didaktiky. Zpracování scénáře pro projekt "metodický balíček" k zápočtu. Student představí a obhájí ve výuce scénář k připravovanému metodickému balíčku ke zvolenému tématu z učiva psychologie a pedagogiky.
|
Doporučená literatura
|
-
CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
-
Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
KASÍKOVÁ, H. (1999). Kooperativní učení - kooperativní škola.. Praha : Portál.
-
MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky.. Brno.
-
PRŮCHA, J. (1996). Alternativní školy.. Praha: Portál.
-
ŠTURMA, J. (1989). Didaktika pedagogiky.. Hradec Králové.
-
VALIŠOVÁ, A., SINGULE, F., VALENTA, J. (1990). Didaktika pedagogiky.. Praha.
|