Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Reflexe směřovaná k zážitku ze zkušenosti dialogického jednání. Dialogické jednání, reflexe, uvědomění, psychosomatika. Uvědomování si vlastních schopností pro přirozený projev. Kultivace sebepojetí, podpora osobnostního zrání, zakotvení ve vlastním prožívání. Sebepoznání. Reflexe dosavadního vlastního životního příběhu. Motivace pro práci na seberozvoji. Motivace k budoucí profesi. Způsoby sebeprezentace. Sebereflexe. Metody sebevýchovy a seberozvíjení. Práce s emocemi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Dialogické jednání je založeno na principu samomluvy, jíž se např. zabýváme, když jsme o samotě, kdy dochází k dialogu mezi dvěma i více vnitřními partnery. Tato samomluva se v dialogickém jednání dostává z konverzační roviny do stavu fyzického jednání přes hlas do těla. Základem je zkušenost jednání (mluvení, hraní) sám se sebou (s vnitřním partnerem, resp. partnery) zpravidla o samotě. Cílem je, aby se studenti naučili pracovat s osobně autentickým, spontánním, hrajícím jednáním, chováním a prožíváním. Předmět je koncipován jako zážitkový, sebezkušenostní.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
využívat dialog a formativní působení hry v profesi vychovatele; naslouchat sobě samým a svým žákům; chápat dialogické jednání s vnitřním partnerem jako jednu z technik sebereflexe; uvědomit si vlastní schopnosti pro přirozený projev; pracovat s vlastní introspekcí; kultivovat vlastní sebepojetí a způsob sebeprezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
Buber, M. (2005). Já a ty. Praha.
-
Švec, V. (2002). Cesty k učitelské profesi a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno.
-
Vy\skočilová, E. (2000). Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum.
|