Předmět: Sociologie výchovy a vzdělávání

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Sociologie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu KPG/NPSVV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení sociologie výchovy a sociologie vzdělání, předmět a metody. Historický vývoj směřující ke konstituování sociologie výchovy. Sociologie výchovy z pohledu konsensualistického, konfliktologického a interpretativního paradigmatu. Socializace - sociologický přístup, diference od pedagogického a psychologického. Sociologie výchovy a rozvrstvení společnosti - teorie sociální a kulturní reprodukce. Sociologie výchovy ve vztahu k dětství, mládeži, dospělosti a seniorům. Rodina a gender ve výchově a vzdělávání. Postindustriální společnost a výchovy a vzdělání, znalostní společnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz si klade za cíl určit a prozkoumat některé z hlavních směrů v sociologii výchovy a umístit je do širších vztahů v tradiční v sociologii. Zkoumá přínos sociologie pro pochopení politiky a praxe moderních vzdělávacích systémů, zejména vztah k sociální nerovnosti (rasa / etnická příslušnost, třída, pohlaví, postižení) a zkoumá nedávné studie v sociologii výchovy se zvláštním důrazem na vzdělávací politiku, vzdělávací program, školy a školní třídy.
Studenti budou schopni charakterizovat sociální dopady na vzdělávací systém prezentované sociologií výchovy (nejčastěji se jedná o vliv třídní příslušnosti, vliv genderu, vliv hodnot a kultury, etnické příslušnosti apod.)
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta

Docházka a aktivní účast na přednáškách: 10%. Závěrečná zkouška (test): 90%.
Doporučená literatura
  • De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny.. Praha.
  • DOPITA, Miroslav. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii.. Olomouc: UP.
  • Galla, K.:. (1967). Úvod do sociologie výchovy.. Praha: SPN.
  • Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
  • Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. . Praha: SLON .
  • Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci.. Praha: SLON.
  • KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století.. Praha: Karolinum.
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha.
  • Rabušicová, M. (1991). K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr