Předmět: Pedagogika volného času

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu KPG/NPPVČ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem volný čas. Funkce volného času v životě člověka, význam volného času v celospolečenské dimenzi. Specifika volného času dětí a mládeže, dospělých a seniorů. Různorodost prostředí, ve kterém děti a mládež tráví volný čas. Činnosti dětí a mládeže ve volném čase a jejich organizování. Výchova k volnému času, ve volném čase a prostřednictvím volnočasových aktivit. Osobnost pedagoga volného času. Úmluva o právech dítěte a právo dětí na volný čas, hru a účast na volnočasových aktivitách. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli ve volném čase. Rodinné prostředí a výchova ve volném čase. Vztah životní úrovně, vzdělanosti a životního stylu rodiny k volnému času.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 36 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni pojmově vymezit a charakterizovat problematiku volného času člověka, zhodnotit oblast volného času konkrétního jedince, vysvětlit a aplikovat hlavní principy výchovy ve volném čase, plánovat, realizovat a hodnotit výchovné a vzdělávací činnosti v oblasti volného času dětí a mládeže, ale i dospělých a seniorů, navrhnout optimální model rodinných volnočasových aktivit v návaznosti na práci veřejných edukačních institucí.
Student získá způsobilost rozumět problematice volného času a edukačně v této oblasti působit.
Předpoklady
Základní znalosti z obecné pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Studenti zpracují esej na vybrané téma vztahující se k tématům předmětu.
Doporučená literatura
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. (2002). Pedagogika volného času. 3. vyd.. Praha.
  • Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr