Předmět: Pedagogické směry 20. století

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Pedagogické směry 20. století
Kód předmětu KPG/NPPES
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přístupy a možné klasifikace pedagogických teorií. Významné diskursy pedagogického myšlení. Filosofické, sociální, ekonomické a politické kořeny pedagogického myšlení 2. poloviny 20. století. Kritické teorie výchovy a vzdělávání - Adorno, Drucker, Illich aj.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Disciplína je zaměřena na prolebmatiku vývoje pedagogických teorií v druhé polovině 20. století. Poskytuje studentům přehled významných diskursů pedagogického myšlení v 2. polovině 20. století a projevy těchto diskursů v jednotlivých teorií. Pozornost bude věnována i problematice tzv. kritických teorií výchovy a vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Absolutorium pedagogického základu v rozsahu obecná pedagogika, školní didaktika, teorie výchovy.
Doporučená literatura
  • Bertrand, Yves. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
  • Singule, František. (1992). Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr