Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přístupy a možné klasifikace pedagogických teorií. Významné diskursy pedagogického myšlení. Filosofické, sociální, ekonomické a politické kořeny pedagogického myšlení 2. poloviny 20. století. Kritické teorie výchovy a vzdělávání - Adorno, Drucker, Illich aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína je zaměřena na prolebmatiku vývoje pedagogických teorií v druhé polovině 20. století. Poskytuje studentům přehled významných diskursů pedagogického myšlení v 2. polovině 20. století a projevy těchto diskursů v jednotlivých teorií. Pozornost bude věnována i problematice tzv. kritických teorií výchovy a vzdělávání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Absolutorium pedagogického základu v rozsahu obecná pedagogika, školní didaktika, teorie výchovy.
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand, Yves. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
-
Singule, František. (1992). Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha.
|