Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení sociologie výchovy a sociologie vzdělání, předmět a metody. Historický vývoj směřující ke konstituování sociologie výchovy. Sociologie výchovy z pohledu konsensualistického, konfliktologického a interpretativního paradigmatu. Socializace - sociologický přístup, diference od pedagogického a psychologického. Sociologie výchovy a rozvrstvení společnosti - teorie sociální a kulturní reprodukce. Sociologie výchovy ve vztahu k dětství, mládeži, dospělosti a seniorům. Rodina a gender ve výchově a vzdělávání. Postindustriální společnost a výchovy a vzdělání, znalostní společnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz si klade za cíl určit a prozkoumat některé z hlavních směrů v sociologii výchovy a umístit je do širších vztahů v tradiční v sociologii. Zkoumá přínos sociologie pro pochopení politiky a praxe moderních vzdělávacích systémů, zejména vztah k sociální nerovnosti (rasa / etnická příslušnost, třída, pohlaví, postižení) a zkoumá nedávné studie v sociologii výchovy se zvláštním důrazem na vzdělávací politiku, vzdělávací program, školy a školní třídy.
Studenti budou schopni charakterizovat sociální dopady na vzdělávací systém prezentované sociologií výchovy (nejčastěji se jedná o vliv třídní příslušnosti, vliv genderu, vliv hodnot a kultury, etnické příslušnosti apod.)
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta
Docházka a aktivní účast na přednáškách: 10%. Závěrečná zkouška (test): 90%.
|
Doporučená literatura
|
-
De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny.. Praha.
-
DOPITA, Miroslav. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii.. Olomouc: UP.
-
Galla, K.:. (1967). Úvod do sociologie výchovy.. Praha: SPN.
-
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy.. Praha: Portál.
-
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci.. Praha: SLON.
-
KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
-
PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století.. Praha: Karolinum.
-
Rabušicová, M. (1991). K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: MU.
|