Předmět: Pedagogická diagnostika

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPG/NKPDI
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogická diagnostika, metody, klasifikace diagnostických metod. Chyby v diagnostice. Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anketa. Anamnéza. Analýza dokumentů. Sociometrie. Autodiagnostika a autoreflexe v profesi. Specifika pedagogické diagnostiky. Diagnostické kompetence učitele. Diagnostika sociálního klimatu třídy a školy. Diagnostika žáka a dospělého v oblasti učení. Diagnostika chování žáka a dospělého. Diagnostika volného času žáka a dospělého. Diagnostika sociálního zázemí žáka a dospělého. Strategie a prog?nóza rozvoje žáka a dospělého. Pedagogická intervence. Kazuistika.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vysvětlit místo pedagogické diagnostiky při řízení výuky, vymezit a zdůvodnit zkoumaný jev v souvislosti s edukací, administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, vhodně zvolit metodu v souladu s diagnostikovaným problémem, zpracovat jednoduchý diagnostický projekt.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Analýza vzorových případových studií a jejich hodnocení. Doplnění vzorové případové studie - na základě anamnézy navrhnout strategie a prognózy daného případu. Vytvoření vlastní případové studie. Zpracování projektu využití případové studie v rámci tezí diplomové práce. Kontrola a zhodnocení individuální práce bude provedena před udělením zápočtu. Udělení zápočtu je podmíněno splněním požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2008). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
  • DITRICH, P. . (1993). Pedagogicko ? psychologická diagnostika. Jinočany: H+H.
  • JANDERKOVÁ, D. (2009). Pedagogická diagnostika. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita.
  • JOHNSON, B., CHRISTENSEN, L. B. (2010). Educational research : quantitative, qualitative, and mixed approaches. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications.
  • MUSIL, J. V., MUSILOVÁ, M. . (2008). Sociografie - milieusociogram: v sociálně pedagogické a psychologické diagnostice: metodická příručka nejen pro mimoškolní výchovu 3. . Olomouc: Psychologická a výchovná poradna.
  • MUSILOVÁ, M. (2003). Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: PdF UP .
  • ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr