Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická diagnostika, metody, klasifikace diagnostických metod. Chyby v diagnostice. Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anketa. Anamnéza. Analýza dokumentů. Sociometrie. Autodiagnostika a autoreflexe v profesi. Specifika pedagogické diagnostiky. Diagnostické kompetence učitele. Diagnostika sociálního klimatu třídy a školy. Diagnostika žáka a dospělého v oblasti učení. Diagnostika chování žáka a dospělého. Diagnostika volného času žáka a dospělého. Diagnostika sociálního zázemí žáka a dospělého. Strategie a prog?nóza rozvoje žáka a dospělého. Pedagogická intervence. Kazuistika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vysvětlit místo pedagogické diagnostiky při řízení výuky, vymezit a zdůvodnit zkoumaný jev v souvislosti s edukací, administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, vhodně zvolit metodu v souladu s diagnostikovaným problémem, zpracovat jednoduchý diagnostický projekt.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Analýza vzorových případových studií a jejich hodnocení. Doplnění vzorové případové studie - na základě anamnézy navrhnout strategie a prognózy daného případu. Vytvoření vlastní případové studie. Zpracování projektu využití případové studie v rámci tezí diplomové práce. Kontrola a zhodnocení individuální práce bude provedena před udělením zápočtu. Udělení zápočtu je podmíněno splněním požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2008). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
-
DITRICH, P. . (1993). Pedagogicko ? psychologická diagnostika. Jinočany: H+H.
-
JANDERKOVÁ, D. (2009). Pedagogická diagnostika. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita.
-
JOHNSON, B., CHRISTENSEN, L. B. (2010). Educational research : quantitative, qualitative, and mixed approaches. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications.
-
MUSIL, J. V., MUSILOVÁ, M. . (2008). Sociografie - milieusociogram: v sociálně pedagogické a psychologické diagnostice: metodická příručka nejen pro mimoškolní výchovu 3. . Olomouc: Psychologická a výchovná poradna.
-
MUSILOVÁ, M. (2003). Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: PdF UP .
-
ZELINKOVÁ, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|