Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj výdělávací politiky (Všeobecný školní řád pro triviální, hlavní a normální školy (1774), Říšský zákon školní (1869), Zákon o jednotné škole (1948) atd. Proměny české pedagogiky v kontextu dobových teorií (formování české pedagogiky a herbartismus, česká pedagogiky jako součást národního obrození, pozitivistiká pedagogika, pragmatismus a hnutí nových škol, křesťanská pedagogika, česká pedagogika v kontextu marxismu, česká pedagogika po roce 1989). Vybrané témata: a) historické proměny vzdělávání učitelů b) historické proměny sociální situace učitelů c) školství jako prostor národního rozlišení (menšinové školství) d) prameny pro studium dějin české pedagogiky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studdent bude po absolutoriu disciplíny schopen: a) charakterizovat vlivy obrozenectví, herbartismu, pozitivismu, pragmatismu, humanismu a marxismu na české pedagogické myšlení a konkretizovat ho na příkladech vybraných osobností českého pedagogického myšlení. b) charakteizovat vývoj české vzdělávací politiky mezi lety 1774 a 2000 v kontextu dobových sociálních změn.
|
Předpoklady
|
Vstup do kursu dějin české školy a pedagogiky je znalost základních výjových linií výchovně vzdělávací teorie a praxe v rozsahu disciplíny Historické proměny výchovy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
součástí absolutoria je zpracování seminární práce na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
|