Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem komunikace. Sociální komunikace. Neverbální komunikace. Verbální komunikace.Paralingvistické projevy a komunikace. Rétorika "včera a dnes". Komunikace a mezilidské vztahy. Účinná a neúčinná komunikace. Bariéry v komunikaci. Tréma. Vybrané druhy slovních projevů. Asertivita.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Praktický výcvik by měl u studujících rozvíjet konkrétní psychosociální schopnosti a dovednosti důležité pro práci s lidmi. Studenti by měli být schopni prakticky aplikovat vědomosti ze sociální komunikace, sociální pedagogiky, vývojové, pedagogické a sociální psychologie při řešení modelových situací.Plnění praktických úkolů by mělo rozvíjet studentovy dovednosti v oblasti komunikace, empatie, kooperace a asertivity. Předmět bude rozvíjet prosociální chování, a to zejména v oblasti osobní sebejistoty, sebereflexe a emoční stability.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, aktivní účast v rámci modelových situací, při hraní rolí a hodnocení vlastního projevu a jednání.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1994). Asertivně do života. Praha.
-
ČCHI AN-KUEI. (1997). Tajemství lidské tváře. Praha.
-
HARRIS, T., A. (1997). Já jsem O.K.. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (2002). Konflikty mezi lidmi.. Praha.
-
PODGORECKI, J. (1999). Jak se lépe dorozumíme.. Ostrava.
-
VALIŠOVÁ, A. (2002). Asertivita v prostředí rodiny a školy.. Praha.
|