Předmět: Výcvik asertivního chování

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Výcvik asertivního chování
Kód předmětu KPG/NKACH
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem komunikace. Sociální komunikace. Neverbální komunikace. Verbální komunikace.Paralingvistické projevy a komunikace. Rétorika "včera a dnes". Komunikace a mezilidské vztahy. Účinná a neúčinná komunikace. Bariéry v komunikaci. Tréma. Vybrané druhy slovních projevů. Asertivita.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Praktický výcvik by měl u studujících rozvíjet konkrétní psychosociální schopnosti a dovednosti důležité pro práci s lidmi. Studenti by měli být schopni prakticky aplikovat vědomosti ze sociální komunikace, sociální pedagogiky, vývojové, pedagogické a sociální psychologie při řešení modelových situací.Plnění praktických úkolů by mělo rozvíjet studentovy dovednosti v oblasti komunikace, empatie, kooperace a asertivity. Předmět bude rozvíjet prosociální chování, a to zejména v oblasti osobní sebejistoty, sebereflexe a emoční stability.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, aktivní účast v rámci modelových situací, při hraní rolí a hodnocení vlastního projevu a jednání.
Doporučená literatura
  • Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1994). Asertivně do života. Praha.
  • ČCHI AN-KUEI. (1997). Tajemství lidské tváře. Praha.
  • HARRIS, T., A. (1997). Já jsem O.K.. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2002). Konflikty mezi lidmi.. Praha.
  • PODGORECKI, J. (1999). Jak se lépe dorozumíme.. Ostrava.
  • VALIŠOVÁ, A. (2002). Asertivita v prostředí rodiny a školy.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr