Předmět: Metodologie empirického výzkumu

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Metodologie empirického výzkumu
Kód předmětu KPG/MV2Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Fáze kvalitativního výzkumu - stanovení cílů výzkumu, vytvoření konceptuálního rámce, definování výzkumných otázek, rozhodnutí o metodách, zajištění kontroly kvality výzkumu, sběr dat a jejich organizace, analýza a interpretace dat, formulování závěrů do výzkumné zprávy. Vybrané designy kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, etnografie, biografie, aj.). Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvalitativně orientovaných výzkumech. Vyhodnocení a interpretace kvalitativních výzkumných data. Etika výzkumné práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat a charakterizovat kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, - definovat základní pojmy kvalitativní metodologie, - vysvětlit a popsat rozdíly ve vybraných designech kvalitativního výzkumu, - vytvořit postup kvalitativního výzkumu, - používat vybrané metody a techniky sběru dat v kvalitativně orientovaných výzkumech, - vyhodnotit a interpretovat kvalitativní výzkumných data, - popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce s kvalitativně orientovanými daty.
Student bude schopen popsat popsat a charakterizovat kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, definovat základní pojmy kvalitativní metodologie. Dovede vysvětlit a popsat rozdíly ve vybraných designech kvalitativního výzkumu. Bude schopen vytvořit postup kvalitativního výzkumu. Dovede používat vybrané metody a techniky sběru dat v kvalitativně orientovaných výzkumech a vyhodnotit a interpretovat kvalitativní výzkumných data.
Předpoklady
Základní znalosti metodologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

Doporučená literatura
  • DISMAN, Miroslav. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost.. Praha.
  • GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha.
  • HENDL, Jan. (2012). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace.. Praha.
  • LICHTMAN, Marilyn. (2013). Qualitative Research in Education: A User's Guide. USA.
  • SKUTIL, Martin a kol. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr